Disputas: Eldrid Borgan

Master of Technology Eldrid Borgan ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Transcriptomics and metabolomics of breast cancer to improve the understanding of disease mechanisms and treatment response.

1. opponent: Professor Franca Podo, Istituto Superiore di Sanità, Roma, Italia

2. opponent: Associate Professor Ingrid Hedenfalk, Avdelningen för Onkologi, Lunds Universitet, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jan Delabie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Magne Thoresen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Therese Sørlie, Oslo universitetssykehus HF

Eldrid Borgan og kollegaer har i dette arbeidet vist at biologiske fingeravtrykk av brystkreftsvulster kan brukes til å bestemme  nye undergrupper av sykdommen og bidra til å avgjøre hvilken behandling en  pasient bør få.

Det er kjent at brystkreft kan deles inn i fem grupper basert på hvilke gener som er mest aktive i kreftsvulsten. Pasienter med ulike typer svulster  har ulik overlevelse, og det er derfor viktig at hver pasient får en behandling som er skreddersydd til sin type svulst.

Ved å måle både aktiviteten til genene og stoffskiftet i svulstene har Eldrid Borgan og kollegaer vist at den største gruppen av brystkreft kan deles inn i tre nye undergrupper. I en av de nye undergruppene hadde svulstene  realtivt lavt nivå av sukker og høyere nivå av melkesyre, noe som tyder på at svulsten forbrenner sukker anaerobt, på lik linje med muskler som ikke får nok oksygen. Dette er forbundet med aggressiv kreft, så dette kan være  en undergruppe pasienter som trenger tettere oppfølging.

Musemodeller med transplanterte svulster fra pasienter med vidt forskjellige biologiske fingeravtrykk ble også brukt for å øke forståelsen av biologiske mekanismer og effekten av medikamentet bevacizumab. Dette medikamentet, som hemmer blodåredannelse i kreftsvulster, virket best i den ene musemodellen, og det molekylære fingeravtrykket forandret seg mest i disse svulstene ved  behandling. Dette tyder på at det kun er utvalgte pasienter som vil ha fordel av bevacizumab, og at behandlingen kan overvåkes ved å måle nivåer av utvalgte stoffer før og etter behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 10. mai 2012 15:50