Disputas: Eric J. Dorenberg

Cand.med. Eric J. Dorenberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Minimal invasive therapies for the treatment of symptomatic uterine leiomyomas –  A multimodal approach.

• 1. opponent: Professor Lars Lønn, Radiologisk klinikk 2021, Rigshospitalet, København, Danmark
  • 2. opponent: Professor Frode Lærum, Divisjon for diagnostikk og teknologi, Ahus
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Annetine Staff, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Erik Schrumpf, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Jarl Å. Jakobsen, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Eric Dorenberg har undersøkt nye minimalt invasive metoder for behandling av muskelknuter i livmor.
Muskelknuter i livmoren er den vanligste type svulst i det lille bekken hos kvinner. Årlig får omtrent 2000 kvinner i Norge fjernet sin livmor på grunn av denne tilstanden. Embolisering (innsprøyting av partikler) i livmorens pulsåre og MR-veiledet fokusert ultralyd-brenning kan være minimalt invasive behandlingsalternativer. Siden muskelknuter i livmor er en godartet sykdom, kan minimalt invasive metoder bli foretrukket av pasientene.
I sin avhandling Minimal invasive therapies for the treatment of uterine leiomyomas – A multimodal approach har Eric Dorenberg og medarbeidere vist at embolisering av muskelknutene var en trygg og god metode. De har også brukt kontrastforsterket ultralyd under selve behandlingen og dette ser ut til å kunne bedre langtidsresultat for pasientene. Dorenberg har også vist at MR-veiledet fokusert ultralyd kan være nyttig. De undersøkte metodene kan bidra til at en større andel kvinner kan behandles uten å få fjernet livmoren.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 15. feb. 2012 10:50 - Sist endret 17. feb. 2012 10:41