Disputas: Mari Bunkholt Elstrand

Cand.med. Mari Bunkholt Elstrand ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Malignant effusions in advanced ovarian carcinoma – Chemotherapy resistance and surgical treatment of stage IV disease.

1. opponent: Professor Helga Salvesen, Haukeland universitetetssjukehus, Bergen, Norge
  2. opponent: Professor Christian Marth, Innsbruck Medical University, Østerrike
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Glenny Cecilie Alfsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Sverre Heim, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ben Davidson, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Mari Bunkholt Elstrand har studert faktorer som har betydning for overlevelsen hos kvinner med kreft i eggstokken i stadium 4. I tillegg har hun studert mulige mekanismer ved resistens mot kjemoterapi i behandlingen. Funnene i studien kan være med å danne grunnlaget for mer målrettet kirurgisk og medisinsk behandling av  eggstokkreft i avanserte stadier.

I avhandlingen Malignant effusions in advanced ovarian carcinoma – Chemotherapy resistance and surgical treatment of stage IV disease, har Elstrand og medarbeidere funnet at radikal kirurgi også skal tilstrebes ved eggstokkreft i stadium 4, da minst mulig resttumor etter kirurgisk behandling er en faktor som påvirker overlevelsen. Ikke alle egner seg for primær operasjon, og alternativ behandling vil da være først kjemoterapi for å redusere tumor, og deretter operasjon. Det er ingen forskjell i overlevelse mellom de som primæropereres og de som får kjemoterapi primært. Generell allmenntilstand ved sykdomsdebut er viktigere for overlevelsen enn alder.

Cellene i normalt vev er programmert til å balansere mellom cellevekst og celledød. I kreftsvulster er balansen forstyrret ved at kreftcellene unngår celledød. Behandling med cellegift induserer celledød i svulstene, men i mange tilfeller avtar effekten over tid fordi svulsten utvikler resistens mot behandlingen. Flere proteiner som inngår i regulering av celledød er studert, før og etter behandling med cellegift. Studien er klinisk, og undersøkelsene er utført på primært svulstvev fra eggstokker, metastatisk vev  og på tumorceller i væske fra buk- og lungehinner,  oppstått pga.kreftspredning. Man fant at enkelte proteiner er ulikt uttrykt i væskene, avhengig av om pasienten har vært  behandlet med  cellegift eller ikke. Dette kan bety at disse proteinene har betydning for utvikling av resistens mot cellegift og muligens  kan brukes i videre undersøkelser med hensyn til målrettet cellegiftbehandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 6. juni 2012 14:28