Disputas: Sissi Espetvedt Finstad

Cand.med. Sissi Espetvedt Finstad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Body Composition, Estradiol, Insulin and Breast Cancer.

1. opponent: Adjunct Professor Anne Tjønneland, Center for Kræftforskning, Kræftens Bekæmpelse, København, Danmark
  2. opponent: Professor Terje Risberg, Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Stein Kvaløy, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Per Ole Iversen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Inger Thune, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Overlege Sissi Espetvedt Finstad har sammen med kollegaer studert ulike egenskaper hos friske kvinner som kan påvirke nivåer av østrogen, et hormon av sentral betydning i forebygging og behandling av brystkreft.  I tillegg studerte de egenskaper hos brystkreftpasienter i relasjon til aggressivitet av brystkreftsvulsten.

Tidligere studier viser at ugunstige metabolske profiler kan påvirke brystkreftrisiko og prognose.  Avhandlingen belyser disse problemstillingene, og bruker data innsamlet i den norske *EBBA-I Studien (Energy Balance and Breast Cancer Aspects), hvor de måler daglig østrogen gjennom en hel menstruasjonssyklus hos 204 friske kvinner i alderen 25-35 år, og fra en pilot av **EBBA-II studien, en klinisk randomisert intervensjonsstudie med fysisk aktivitet blant nydiagnostiserte brystkreftpasienter.

Resultatene viser at lav fødselsvekt kombinert med overvekt i voksen alder er assosiert med høyt østrogennivå, samt at høye kvinner med høye insulinverdier har høyere østrogennivå sammenlignet med kvinner med lavere nivå av insulin. I tillegg hadde kvinner som ikke hadde født barn og samtidig var overvektige eller var tidligere brukere av hormontilskudd et høyere østrogennivå enn normalvektige og ikke-brukere av hormoner. Kort tid mellom menarche alder og første barnefødsel var også assosiert med høye østrogennivåer. Dette understreker kompleksiteten, da ikke bare ugunstig energibalanse og insulin, men også reproduksjon kan påvirke østrogennivåer av betydning for brystkreftrisiko og prognose.

I studien av brystkreftpasienter (EBBA-II pilot) fant de at  premenopausale brystkreft-pasienter som hadde høye nivåer av Insulin Growth Factor-I (IGF-I) og insulin resistens, oftere hadde høyere aggressivitet i brystkreftsvulsten (høy Ki67).

Avhandlingen understreker at både egenskaper hos pasienten og egenskaper i svulsten bør studeres samlet, for å skreddersy optimal forebygging og behandling av brystkreft.

* Data innsamlet i regi av Universitetet i Tromsø og Harvard University

** Data innsamlet i regi av ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål