Disputas: Liv Ingrid Karine Flinder

Cand.med. Liv Ingrid Karine Flinder ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Adhesion dependency of growth factor-mediated responses in primary hepatocytes.

1. opponent: Directeur de recherche Georges Baffet, Université de Rennes, Rennes, Frankrike

2. opponent: Overlege Olav Dajani, Kreftsenteret/onkologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål, Oslo

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dagny L. Sandnes, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Håvard Attramadal, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Ellen Skarpen, Insitutt for kreftforskning, Rikshospitalet, Oslo

Lege og forsker Liv Ingrid Flinder har funnet ut at forankring av primære leverceller til et underlag var viktig for vekstfaktor-stimulert vekst og spredning, men ikke for overlevelse. Endringer i signalveier som styrer cellers vekst og feste til et underlag kan føre til at cellene vokser ukontrollert. Økt aktivitet av signalproteiner som styrer vekst, overlevelse og forankring forekommer i flere typer kreft, bla leverkreft. I kreftbehandling ønsker man å utvikle behandling som er rettet mot dysregulerte signalveier. For å etablere en mest mulig spesifikk behandling, er det viktig å få en grunnleggende forståelse for hvordan disse signalproteinene reguleres i normalt vev. I sin avhandling, Adhesion dependency of growth factor-mediated responses in primary hepatocytes, har Liv Ingrid Flinder og hennes medarbeidere vist hvordan den spesifikke lokalisasjonen av et signalprotein (ERK) i leverceller har betydning for hvilken respons det gir. Stimulering av leverceller med vekstfaktorer gir aktivering av ERK, som medfører både vekst, overlevelse og spredning av celler. Mens aktiv ERK lokalisert til cellekjernen gav et vekstsignal, gav cytoplasmatisk ERK overlevelse. Når ERK var lokalisert til cellemembranen, ble levercellenes evne til å spre seg på underlaget påvirket. Den subcellulære lokaliseringen av ERK, og dermed sorteringen av vekstsignalet, ble regulert av forankringsproteiner. Flinder mfl har bla vist at forankring var nødvendig for ERK-regulert vekst og cellespredning, mens forankring var mindre viktig for overlevelse. I tillegg til forankring har hun vist at frie radikaler hadde betydning for lokalisering av ERK til cellemembranen, og dermed for spredning av leverceller. Denne avhandlingen kan være med på å danne grunnlaget for fremtidig design av målrettet behandling i kreftformer hvor ERK er dysregulert.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth K. Semprini

Publisert 27. jan. 2012 12:17 - Sist endret 27. jan. 2012 12:31