Disputas: Gunhild Maria Gjerset

M.Sc. Gunhild Maria Gjerset ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Rehabilitation in cancer survivors - with focus on physical activity.

1. opponent: Professor Lis Adamsen, Universitetshospitalernes Center for Sygepleje- og omsorgsforskning, Rigshospitalet, København, Danmark
  2. opponent: Forsker Jorunn Helbostad, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Hansen Ree, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Akershus universitetssykehus, Nordbyhagen

Professor Johan K. Stanghelle, Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Postdoktor Lene Thorsen, Nasjonalt kompetansesenter for seneffekter etter kreftbehandling, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet

I sin Ph.d-avhandling har M.Sc. Gunhild Maria Gjerset og medarbeidere undersøkt ulike aspekter ved kreftrehabilitering med fokus på fysisk aktivitet i tre substudier.

I studie A undersøkes behov for ulike rehabiliteringstilbud blant 1325 kreftpasienter mindre enn 4 år etter diagnose, og i hvilken grad disse behovene er dekket. Omtrent to tredjedeler rapporterte behov for minst en type rehabilitering, og flest rapporterte behov for fysioterapi, fysisk opptrening og psykologisk rådgiving. Flere av de som hadde fått cellegiftbehandling hadde behov for rehabilitering enn de som ikke hadde fått cellegiftbehandling. Førti prosent hadde behov for rehabilitering som ikke var dekket. Fysisk opptrening og psykologisk rådgiving var de tilbudene som flest savnet.

I studie B undersøkes interessen for treningsveiledning og treningsprogrammer, samt aktivitetsnivå, blant 1284 kreftpasienter mindre enn 5 år etter behandling. De fleste var interessert i både treningsveiledning og treningsprogrammer. Interessen for treningsveiledning var større hos de yngre, de som hadde samsykdommer, de som hadde fått cellegiftbehandling, de som hadde redusert aktivitetsnivå og de med høy utdanning. Mer enn halvparten av pasientene var fysisk inaktive etter kreftbehandlingen. Det var en større andel inaktive blant de eldre, røykere, overvektige, lavt utdannede og de med samsykdommer enn blant de yngre, ikke-røykere, normalvektige, høyt utdannede og de uten samsykdommer.

I studie C undersøkes effekten av et ukeskurs ved Montebellosenteret på ulike helseparametre for pasienter med prostatakreft. Resultatene viste en liten reduksjon i tretthet og angst. Pasientene var tilfredse med kurset.

Funnene i avhandlingen gir ny kunnskap om kreftrehabilitering som kan være av betydning for planlegging av tilbud tilrettelagt for fremtidige kreftpasienter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 3. apr. 2012 10:56