Disputas: Ursula-Georgine Småland Goth

MPhil Ursula-Georgine Småland Goth ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Immigrants' use of the General Practitioner Scheme - a mixed method study analyzing choice of primary health care facilities in acute but not lifethreatening medical situations

1. opponent: Dr. Dagmar Domenig, CEO Arkadis Foundation, Olten, Sveits
  2. opponent: Førsteamanuensis Gunnar Tschudi Bondevik, Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Ole Rikard Haavet, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Dag Berild, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor John E. Berg, Høgskolen i Oslo og Akershus

Studien består av to kvalitative og en kvantitativ del som ble analysert ved hjelp av Mixed Methods. Arbeidet belyser tilgangen til primærhelsetjenestene samt bruk av legevakt for de største grupper innvandrere i Norge. De kvalitative resultatene beskriver allmennlegenes opplevelse av innvandrer pasienter og viser til språkproblemer og ulikheter i forventninger. Kvalitative resultater fra intervju med nøkkelinformanter (kulturelle oversettere) beskriver en situasjon hvor integrasjon i fastlegeordningen er avhengig av botid, oppfattet og mottatt informasjon, en tilfredsstillende pasient - lege kommunikasjon, årsaken til migrasjonen, språkkunnskaper, "rolle" forventninger og kulturelle forskjeller. Kvantitative resultater som baserer seg på 1,9 millioner konsultasjoner viser at sannsynligheten for å kontakte legevakten varierer etter botid, alder og kjønn etter justering for fødeland. Det viste seg at sannsynligheten for å bruke legevakten ikke var avhengig av om pasienten hadde opprinnelse fra nærliggende eller fjerntliggende land.  Det var store variasjoner i bruksmønster både mellom og innenfor de forskjellige minoritetsgrupper. Studien konkluderer med at innvandrere som nylig har ankommet har størst sannsynlighet for å bruke legevakten. Som forklaring nevnes at innvandrere kan være uvitende om hvilken ordning han eller hun er en del av, hvilken lege den enkelte fikk tildelt samt legevaktens rolle. Dette gir utfordringer som krever mer og bedre tilrettelagt informasjon til alle nyankomne innvandrere.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 3. aug. 2012 15:55