Disputas: Guro Grindheim - Anestesiologi

Cand.med. Guro Grindheim ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Changes in pulmonary and cardiovascular function during healthy pregnancy.

1. opponent: Docent Lars Irestedt, ANOPIVA-kliniken, Karolinska Universitetssjukhuset Solna,  Sverige
  2. opponent: Professor Eirik Skogvoll, Klinikk for anestesi og akuttmedisin, St. Olavs Hospital, Trondheim, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Britt-Ingjerd Nesheim, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Guttorm Haugen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Leiv Arne Rosseland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Endringer i hjerte-, kar- og lungefunksjon under svangerskapet hos friske gravide

Lege og forsker Guro Grindheim har kartlagt endringer i hjerte-, kar- og lungefunskjon gjennom svangerskapet hos friske kvinner. 100 friske gravide kvinner ble fulgt gjennom svangerskapet og etter fødsel med gjentatte målinger av blodtrykk, andre mål på hjerte-og karfunksjon samt lungefunksjon. Friske kvinner hadde et fall i blodtrykk omkring 18. svangerskapsuke som normaliserte seg mot termin. De bakenforliggende endringene i hjerte- og karsystemet var mer uttalte. Overvektige kvinner hadde gjennomgående høyere blodtrykk enn normalvektige kvinner gjennom svangerskapet og etter fødsel.  De vanligste målene på lungefunksjon viste at denne økte gjennom friske svangerskap. Kvinner som hadde født før hadde høyere lungefunksjon enn førstegangs gravide kvinner. I sin avhandling Changes in pulmonary and cardiovascular function during healthy pregnancy har Guro Grindheim og hennes medarbeidere vist at hjerte-, kar- og lungefunksjonen endrer seg gjennom svangerskapet. De fleste forandringene i hjerte- karsystemet gikk tilbake etter fødsel. Enkelte av målene på lungefunksjon forble økt etter avsluttet svangerskap. Dette synes å være en indikasjon på at svangerskapet utløser enkelte endringer i kroppen som består etter svangerskapet. Grindheim viser at valg av studie- og statistisk analysemetode er avgjørende for at man skal kunne identifisere slike endringer som opptrer over tid.

Inngående kunnskap om de normale endringene i hjerte-, kar- og lungefunksjon gjennom svangerskapet er avgjørende for god oppfølging av gravide kvinner. Særlig viktig er denne kunnskapen for gravide kvinner med kjent hjerte- eller lungesykdom eller kvinner som utvikler slik sykdom gjennom svangerskapet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Lenke til populærvitenskapelig artikkel om <Etternavn på kandidaten>s avhandling.

Publisert 31. aug. 2012 15:29 - Sist endret 2. feb. 2018 15:43