Disputas: Morten Grundtvig - Klinisk medisin

Cand.med. Morten Grundtvig ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acute myocardial infarction in men and women ˗ different impact of smoking in the two genders. Analyses of a cohort study of 2281 patients admitted to hospital.

1. opponent: Professor Kay-Tee Khaw, Cambridge Institute of Public Health, University of Cambridge, UK
  2. opponent: Instituttleder Mette Madsen, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, Danmark
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor emeritus Dag Steinar Thelle, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Ivar Sjaastad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Åsmund Reikvam, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Overlege og kardiolog Morten Grundtvig har funnet at røyking er mer skadelig for kvinner enn menn. Røyking fremskynder første hjerteinfarkt i større grad hos kvinner enn hos menn, og røykende kvinner med hjerteinfarkt taper mer levetid enn røykende menn.

Data for 2281 pasienter med hjerteinfarkt utskrevet fra sykehuset i Lillehammer i en 8-års periode fra 1998 til 2005 ble analysert, og pasientene ble fulgt opp fram til 2010. Røykende kvinner var 14,5 år yngre enn ikke-røykende kvinner (66,2 år mot 80,7 år); tilsvarende tall for menn var 8,3 år (63,9 år mot 72,2 år).  Etter justering for risikofaktorer  og personfaktorer viste det seg at nesten all aldersforskjell kunne tilskrives røyking – 13,7 år hos kvinner og 6,2 år hos menn. Røykende kvinner tapte således dobbelt så mange år, det vil si år uten infarkt, som røykende menn. Dødeligheten etter 7 års oppfølging var høyere blant røykere enn blant ikke-røykere, men det var ikke signifikante kjønnsforskjeller.

Etter 8 års oppfølging var 55 % av pasientene døde. Levetiden for hver enkelt pasient ved hjerteinfarktet ble holdt opp mot gjennomsnittlig forventet levetid for individer i befolkingen med samme alder og kjønn. Ikke-røykere, eks-røykere og røykere tapte henholdsvis 5,4, 6,4 og 10,3 år (menn og kvinner inkludert). Mens tapt levetid for ikke-røykede menn og kvinner var den samme, tapte røykende kvinner 1,9 år mer enn røykende menn.

Grundtvig konkluderer med at hjerteinfarkt medførte et betydelig tap av leveår, og med særlig store tap hos røykere. Høyt antall tapte leveår var i det vesentlige relatert til alder ved hjerteinfarktet. At røykende kvinner tapte mer levetid enn røykende menn indikerer at røyking gjør større skade hos kvinner enn hos menn. Studien demonstrerer at helsegevinsten ved å eliminere røyking vil være enorm. Hvert år dør det mer enn 5 millioner mennesker på grunn av røyking. Målet må være å oppnå røykfrie samfunn – ikke bare i Norge, men i hele verden.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 30. aug. 2012 13:51