Disputas: Felicity Zvanyadza Gumbo - Pediatri, perinatal medisin, infeksjonsmedisin

MBchB, MMed(Paeds) Felicity Zvanyadza Gumbo ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mother to child HIV transmission in a resource limited setting, Zimbabwe

Bedømmelseskomite

1. opponent: Professor Charles Karamagi, Clinical Epidemiology Unit, Faculty of Medicine, Makerere University College of Health Sciences, Kampala, Uganda
  2. opponent: Førsteamanuensis Henrik Døllner, Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, NTNU, Trondheim, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Anne-Marte Bakken Kran, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor emeritus Hans Erik Heier, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Babill Stray-Pedersen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Felicity Gumbo er en pediater fra Zimbabwe som har fulgt opp barna til HIV-infiserte mødre og publisert dette i sin  doktoravhandling med tittelen: ”Mother to child HIV transmission in a resource limited setting, Zimbabwe”.

Hun fant at smitteoverførselen av HIV fra mor til barn var redusert hos neste barn i en søskenflokk.  Dette tolker hun slik at behandlingen av HIV hos smittede mødre og barn er blitt bedre. Hun fant at kvinner med hovne og ømme bryst i  siste del av svangerskapet hadde større sannsynlighet for å overføre HIV-smitte til barnet enn de med normale bryst. Hun anbefaler derfor  at brystene til alle HIV-positive gravide kvinner blir undersøkt. Barn født av HIV-smittede mødre hadde tre ganger høyere dødelighet enn de som var født av ikke smittede mødre. HIV-infiserte barn hadde en høyere dødelighet de første 9 måneder etter fødselen, 1 av 4 barn døde i forhold til 1 av 20 ikke infiserte.

For å bekjempe HIV-pandemien i denne høyt infiserte befolkningen hvor i dag 15% av de gravide er smittet, er det nødvendig  at alle HIV-infiserte mødre og barn får den behandling og oppfølging de trenger slik det er i utviklede land.

Studien startet i 2002. Tusen mødre hvorav 479 var HIV-positive ble rekruttert fra tre helsestasjoner i nærheten av Harare. I 2002 var forekomsten av HIV blant gravide ca 29 %.  Mor og barn ble fulgt opp. Det påfølgende neste barnet til de HIV-positive mødrene ble testet for HIV i 2007. Færre barn var nå smittet, smitteoverførselen fra mor til barn var blitt redusert fra 33% til 12%.

Zimbabwe er et land med en av de høyeste forekomster av HIV. På 80- og  begynnelsen av 90-tallet hadde landet meget god økonomi og ble sett på som ”stjernelandet” i Afrika. Så skjedde dramatiske forandringer, politiske omveltninger og den verste inflasjon verden har sett . HIV-epidemien vokste. Forventet levealder falt fra 55 år til 37 år, men den er  på vei oppover igjen og ble angitt i 2011 til 50 år. Man håper nå på politisk stabilisering og forbedring i økonomien.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 27. sep. 2012 10:49 - Sist endret 27. sep. 2012 10:50