Disputas: Linda Björk Helgadóttir

Cand.med. Linda Björk Helgadóttir ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Intrauterine fetal death: classification and risk factors. A case-control study of sociodemographic, clinical and thrombophilic risk factors.

1. opponent: Associate professor Margareta Hellgren, Enheten for obstetrik och gynekologi, Göteborgs universitet, Sverige
  2. opponent: Professor Pål Richard Romundstad, Det medisinske fakultet, NTNU, Trondheim, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Tore Henriksen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Britt-Ingjerd Nesheim, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Eva-Marie Jacobsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Dødfødsler: klassifisering og risikofaktorer

Lege og forsker Linda Björk Helgadóttir har sett på årsaker til dødfødsler i Norge og undersøkt faktorer hos mor som kan være forbundet med økt risiko for dødfødsel.

Av graviditeter som varer mer enn 22 svangerskapsuker ender omtrent 4 av 1000 i en dødfødsel. Ved å sammenligne kvinner som opplevde dødfødsler med kvinner som fødte levende barn har Linda Björk Helgadóttir i sin avhandling ”Intrauterine fetal death: classification and risk factors” vist at to tredjedeler (68%) av dødfødsler var enten forårsaket av eller forbundet med svikt eller sykelighet i morkaken. Noen trekk eller sykdommer hos mor var forbundet med en økt risiko for en dødfødsel. Morkakeløsning og det å bære på et barn som er unormalt lite i forhold til svangerskapslengden var de faktorene som var sterkest forbundet med dødfødsler. Røyking, høyt blodtrykk hos mor, diabetes, sykdom i skjoldbruskkjertelen, tvillingsvangerskap og foranliggende morkake var også forbundet med økt risiko for dødfødsler. En form for arvelig blodpropptendens (protrombingen polymorfisme) var også forbundet med økt risiko for dødfødsler og kvinner som hadde hatt dødfødsel tidligere var også oftere positive for ervervet blodpropptendens (lupus antikoagulant).

Studien omfattet kvinner som fødte ved Ullevål og Akershus universitetssykehus i årene 1990 til 2003. Opplysninger ble innhentet fra sykehusjournaler og fødselsregisteret, i tillegg avga en del av kvinnene blodprøver og svarte på spørreskjema.

Dødfødsler er en alvorlig og vanskelig hendelse for foreldre. Kjennskap til årsaker og risikofaktorer er nødvendig for forebyggende tiltak, rådgiving til foreldre, overvåking av helsetilbudet og sammenligning, både nasjonal og internasjonal.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 15. mai 2012 10:47