Disputas: Tone Hellvin

Cand.psychol. Tone Hellvin ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Neurocognition and social functioning in bipolar disorder at first treatment contact.

1. opponent: Professor Max Birchwood, School of Psychology, University of Birmingham, Storbritannia
  2. opponent: Førsteamanuensis Else-Marie Løberg, Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Christine Friestad, Klinikk psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Einar Heiervang, Klinikk psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Instituttleder Kjetil Sundet, Institutt for psykologi, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Psykolog Tone Hellvin har undersøkt kognitiv- og sosial fungering ved de tidlige stadier av bipolar lidelse. Studien er gjennomført i tilknytning til TOP-prosjektet ved Oslo Universitetssykehus/ Universitetet i Oslo.

Denne studien peker på at hos pasienter som for første gang mottar behandling for en manisk episode, har rundt 1 av 6 betydelige vansker med blant annet læring, hukommelse og oppmerksomhet. Dette vil kunne oppleves hemmende i arbeids- eller dagliglivet. Sammenlikner man funnene med studier av pasienter med et mer kronisk sykdomsforløp, finner man at disse presterer svakere på kognitive tester enn pasientene som har hatt et relativt kort sykdomsforløp. Dette kan tyde på at kognitive problemer forverres over tid hos pasienter med bipolar lidelse.

Pasientene rapporterte også om større vansker knyttet til sosial fungering enn friske kontroller. Pasienter som hadde hatt et lengre ubehandlet sykdomsforløp rapporterte om lavere sosial fungering, og hadde mindre sannsynlighet for å være i jobb enn pasienter med et kortere sykdomsforløp. Det var også en sammenheng mellom blant annet depresjon og lavere selvrapportert sosial fungering. Selv milde depressive symptomer ga redusert funksjon.

Det var imidlertid ingen sammenheng mellom kognitiv fungering og sosial fungering i denne gruppen, i motsetning til hva studier av pasienter med et lengre sykdomsforløp har vist. Funnene i studien peker på at tidlig behandling er viktig for å forebygge tap av funksjon i blant annet arbeidslivet, og understreker viktigheten av å behandle selv milde depressive symptomer.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 6. juni 2012 15:48 - Sist endret 7. juni 2012 15:16