Disputas: Ingrid Heuch

Fagområde: Nevrologi

Cand.med. Ingrid Heuch ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Risk factors associated with chronic low back pain. The HUNT study.

1. opponent: Professor Bertil Romner, Department of Neurosurgery, Rigshospitalet, Copenhagen University Hospital, Copenhagen, Danmark
  2. opponent: Professor Camilla Martha Ihlebæk, Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap, Universitetet for miljø og biovitenskap, Ås
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Eirik Helseth, Avdeling for nevrokirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Erik Taubøll, Nevrologisk avdeling, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor John-Anker Zwart, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Korsryggsmerter er en av de vanligste årsaker til sykmeldinger og uføretrygd i Norge i dag. Derfor er det viktig å få greie på hvordan vi kan redusere slike plager. I dette arbeidet har lege og forsker Ingrid Heuch vurdert BMI (kroppsmasseindeks) og fettstoffer i blodet som mulige risikofaktorer for kroniske korsryggsmerter. Studien har vist at hos både menn og kvinner gir høy BMI økt forekomst av kroniske korsryggsmerter. Lavt HDL-kolesterol og høyt nivå av triglyserider i blodet viser også sammenheng med kroniske korsryggsmerter. Dette er faktorer som har betydning for hjerte- og karsykdommer. Forholdet mellom BMI og korsryggsmerter kan muligens forklares ved økt mekanisk belastning på ryggraden, skivedegenerasjon eller hormonelle forandringer ved at fettvev kan aktivere mekanismer som kan føre til smerte. En mulig forklaring på sammenhengen mellom fettstoffer i blodet og korsryggsmerter kan være knyttet til redusert blodtilførsel til korsryggen. Studien bygger på data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT). Det er brukt data fra HUNT 2 (1995-1997) og fra HUNT 3 (2006-2008). Blant over 30 000 menn og 33 000 kvinner i HUNT 2 var det 21 prosent av mennene og 26 prosent av kvinnene som hadde kroniske korsryggsmerter. Det vil si at korsryggsmertene varte minst tre måneder sammenhengende i løpet av det siste året. Avhandlingen dreier seg om å finne faktorer knyttet til utvikling av kroniske korsryggsmerter. I vurderingen blir det også tatt hensyn til faktorer som utdannelse, yrke, fysisk aktivitet i arbeid og fritid, røyking og blodtrykk. Arbeidet omfatter to tverrsnittsstudier med data fra HUNT 2 og en elleve års oppfølgingsstudie basert både på HUNT 2 og HUNT 3 data.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 9. mars 2012 09:02