Disputas: Lena Heyn

Fagområde: Patient-provider communication

Cand.scient. Lena Heyn ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Improving communication in cancer care - a quasi-experimental study testing the effects of an interactive tailored patient assessment on communication between patients and physicians and nurses.

• 1. opponent: Professor Richard L. Street Jr., Department of Communication, Texas A & M University, Texas, USA
  • 2. opponent: Professor Rolf Wynn, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Moen, Avdeling for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Jarle Breivik, Avdeling for medisinsk atferdsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Arnstein Finset, Avdeling for medisinsk atferdsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Sykepleier og forsker Lena Heyn har gjennom sitt doktorgradsarbeid vist at kommunikasjonen endrer seg i konsultasjoner hvor kreftpasienter bruker det elektroniske symptomkartleggingsverktøyet Choice, før sin konsultasjon med lege eller sykepleier. I denne kliniske studien har Heyn og medarbeidere gjort opptak av totalt 196 konsultasjoner mellom kreftpasienter og enten lege på poliklinikk eller sykepleier ved innkomst til sengepost. Opptakene fordeler seg på en kontrollgruppe med standard konsultasjoner og en intervensjonsgruppe hvor pasientene brukte Choice før konsultasjonen. Ved å sammenligne kommunikasjonen i de to gruppene, kom det frem tydelige forskjeller. I intervensjonsgruppen ble det snakket om flere symptomer enn i kontrollgruppen, spesielt symptomer relatert til smerte og psykososiale symptomer. Pasientene ble mer aktive deltakere i konsultasjoner hvor de har brukt Choice. Dette resultatet vises ved at disse pasientene stilte flere spørsmål og at de ytret flere bekymringer og hint til bekymringer. Hintene var også tydeligere ytret av pasienter i intervensjonsgruppen. Til tross for at leger og sykepleiere ga mer informasjon til pasienter i intervensjonsgruppen var det ingen tegn til endring i type responser de gav til pasienter i de to gruppene. Imidlertid var det tydelige forskjeller i type responser gitt av sykepleiere og leger. Verken pasientenes ytringer av bekymringer og hint eller type respons som kliniker gav, kom tilfeldig. Det var mer sannsynlig at et hint eller en bekymring ble ytret tidlig i konsultasjonen (de første ti minutter), i konsultasjoner med sykepleier, og i konsultasjoner hvor pasientene brukte Choice. Hint som ble ytret tidlig i konsultasjonen var også tydeligere enn senere i konsultasjonen. Responsene som ble gitt av klinikere tidlig i konsultasjonen, i konsultasjoner med sykepleier, og til tydelige hint ga oftere rom for at pasienten kunne utdype videre.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 4. juni 2012 21:59 - Sist endret 5. juni 2012 21:34