Disputas: Aasne Fenne Hoksrud

Cand.med. Aasne Fenne Hoksrud ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Treatment in patients with patellar tendinopathy.

1. opponent:  Professor Michael Kjær,  Københavns Universitet, Danmark
  2. opponent:  Professor Jon Karlsson, Göteborgs Universitet, Sverige
  3. medlem av bedømmelseskomité: Professor Inger Holm, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Lars Nordsletten, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Roald Bahr, Norges idrettshøgskole

Behandling hos pasienter med hopperkne (patellar tendinopati)

Lege og forsker Aasne Fenne Hoksrud har gjennom sitt doktorgradsarbeid undersøkt effekten av en ny type behandling hos pasienter med hopperkne (patellar tendinopati).

I tidligere studier har man ved hjelp av ultralyd funnet tegn til innvekst av nye kar (neovaskularisering) i senen der pasienter har rapportert om smerte. Dette har ført til hypotesen om at blodkar, og nerver som følger disse, er involvert i smertemekanismen i kronisk smertefulle tendinopatier. På bakgrunn av dette har man kommet frem til en behandling der man injiserer et middel som fjerner disse blodkarene (sklerosering). Studier som har undersøkt effekten av denne behandlingen hos pasienter med smerter i Achillessenen har rapportert lovende resultater. Achilles tendinopati anses å være en tilsvarende skade som det man ser i patellarsenen ved hopperkne.

Aasne Fenne Hoksrud har undersøkt effekten av skleroseringsbehandling hos eliteidrettsutøvere og i en større, mer generell del av befolkningen med diagnosen patellar tendinopati. I tillegg til dette undersøkte Hoksrud ultralydfunnene hos disse pasientene, både før og etter skleroseringsbehandlingen.

Ultralydundersøkelsene viser at 2/3 av alle pasientene med diagnosen hopperkne har strukturelle endringer og synlig innvekst av blodkar. De vil på den måten egne seg for skleroseringsbehandling.

Skleroseringsbehandling med polidokanol resulterte i forbedret smerte- og funksjonsnivå hos pasienter med kronisk patellar tendinopati. Imidlertid viste resultatene at flertallet av pasientene fremdeles hadde redusert smerte- og funksjonsnivå etter behandling.

Ultralydundersøkelsene demonstrerte ingen sammenheng mellom effekt av skleroseringsbehandling og ultralydfunn etter behandling.

Fore mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 26. apr. 2012 16:54 - Sist endret 27. apr. 2012 13:51