Disputas: Sigrun Hope

Cand.med. Sigrun Hope ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Inflammatory profile in schizophrenia and bipolar disorder. Relation to affective state.

1. opponent: Førsteamanuensis Solveig K. Reitan, Institutt for voksenpsykiatri, NTNU, Trondheim
  2. opponent: Professor Ole B. Fasmer, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Thomas Clausen, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor emeritus Lars Weisæth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ole A. Andreassen, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Overlege Sigrun Hope har undersøkt inflammasjonsmarkører ved de to store psykiatriske diagnosegruppene schizofreni og bipolar lidelse. Forskningen er gjort ved Sykehuset Østfold i samarbeid med Oslo Universitetssykehus, og er en del samarbeidsprosjektet TOP. I avhandlingen Inflammatory profile in schizophrenia and bipolar disorder. Relation to affective state“ har Hope og medarbeidere samlet inn blodprøver og gjort kliniske undersøkelser av 312 pasienter og 239 friske personer, og målt deres nivåer av syv inflammasjonsmarkører: C-reaktivt Protein (hsCRP), soluble Tumor Nekrose Faktor Reseptor 1 (sTNF-R1), Interleukin 1 Reseptor antagonist (IL-1Ra), Interleukin 6 (IL-6), von Willebrand faktor (vWf), Osteoprotegerin (OPG) og CD40 Ligand. Målet var å avklare om spesifikke typer inflammasjon spiller en rolle ved disse lidelsene, og om inflammasjonsmediatorer er assosiert med stemningsleie. Studiene viste at pasienter hadde betydelig forhøyet nivå av vWf, som er en endotelrelatert markør, av OPG, som er en kalsiumrelatert markør og av sTNF-R1, som er en apoptose-relatert markør. Nivåene var like høye ved schizofreni og bipolar lidelse. Det var sammenheng mellom stemningsleie og inflammasjon i bipolar lidelse men ikke i schizofreni. Maniske pasienter hadde høyest nivå og deprimerte pasienter hadde lavest nivå av alle markørene, noe som var uventet. Alvorlighetsgraden av depresjon var også omvendt korrelert med nivået av OPG, IL-1Ra og IL-6. Sammenhengene ble kontrollert for en rekke mulige konfunderende faktorer uten at det endret resultatene.  Undersøkelsene støtter opp om at inflammatoriske prosesser relatert til nevroplastisitet, endotelfunksjon og kalsiumregulering er av betydning for bipolar lidelse og schizofreni, og at de sentrale symptomene ved bipolar lidelse er relatert til inflammasjonsnivå. Funnene bidrar til øket forståelse av immunsystemets rolle i psykiske lidelser, og videre studier innen dette feltet kan bidra til utvikling av nye behandlingsformer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. apr. 2012 12:19