Disputas: Ajmal Hussain

Cand.med. Ajmal Hussain ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Long term mental health effects of the 2004 tsunami – a prospective study of Norwegian tourists exposed to the disaster.

1. opponent: Professor Tom Lundin, Institusjonen for nevrovitenskap, Uppsala Universitet, Sverige
  2. opponent: Professor Are Holen, Institutt for nevromedisin, Det medisinske fakultet, NTNU, Trondheim
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Theresa Wilberg, Klinikk psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Førsteamanuensis Lars Lien, Klinikk psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Trond Heir, Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress

Psykiske helseplager hos nordmenn som opplevde tsunamien

I 2004 omkom rundt 230 000 mennesker som følge av tsunamien i Sørøst-Asia. Flere enn 3500 nordmenn som befant seg i det tsunamirammede området, kunne vende hjem til Norge igjen kort tid etter katastrofen, de fleste uten fysiske skader. Men i hvilken grad påvirket opplevelsen dem psykisk? For å finne ut av dette har lege og forsker Ajmal Hussain gjennomført en studie av de overlevende (≥18år) i årene etter at katastrofen rammet. Både spørreskjema og personlige intervjuer har vært benyttet.

Etter alvorlige påkjenninger kan mange oppleve PTSD-symptomer kjennetegnet av skremmende tanker og minner, følelsesmessig avflatning og økt fysiologisk aktivering.

Til tross for at mer enn 2/3 opplevde katastrofen på nært hold, var nivået av PTSD-symptomer relativt lavt blant de undersøkte seks måneder etter katastrofen. Symptomnivået var høyere blant de som hadde vært i livsfare eller utsatt for groteske vitneopplevelser enn hos de som var eksponert i mindre grad. Sosial støtte etter katastrofen, sammen med personlige egenskaper som å være målrettet og følelsesmessig stabil, synes å beskytte mot PTSD-symptomer. Ett av hovedfunnene i undersøkelsen er at personer med et høyt symptomnivå et halvt år etter katastrofen, fortsatt hadde de samme symptomene etter to år. En av ti slet fortsatt med alvorlige PTSD-symptomer 2-3 år etter katastrofen. Noe overraskende hadde sosial støtte eller behandling i spesialistheletjenesten mindre betydning for utviklingen av kroniske plager. Et annet viktig funn i undersøkelsen er at andre psykiatriske tilstander som depresjon og fobier, også er vanlig forekommende i årene etter katastrofen med eller uten tillegg av PTSD.

En viktig implikasjon fra studien er at i tillegg til generelle hjelpetiltak etter katastrofer og større ulykker, bør det også tilbys mer individuelt tilpasset oppfølging. Personer som særlig må ivaretas, er de som har mange plager, nedsatt funksjon og begrensede psykososiale ressurser.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 30. mai 2012 13:05