Disputas: Halldóra Jónsdóttir

Cand.med. Halldóra Jónsdóttir ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Adherence to pharmacological treatment in patients with severe mental disorders

• 1. opponent: Professor Tone Tangen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen
  • 2. opponent: Førsteamanuensis Terje Øiesvold, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jørgen Bramness, Institutt for klinisik medisin, Universitetet i Oslo

Professor Torleif Ruud, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ole A. Andreassen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hvorfor tar pasienter med alvorlige psykiske lidelser ikke sine foreskrevne medisiner?
I sin avhandling “Adherence to pharmacological treatment in patients with severe mental disorders“ har psykiater og forsker Halldóra Jónsdóttir vist at dårlig sykdomsinnsikt, negative holdninger til medikamenter, samt bruk av alkohol og narkotiske stoffer er viktige risikofaktorer for dårlig etterlevelse av medikamentbehandling hos pasienter med alvorlige psykiske lidelser. Bivirkninger av medisinene og kognitiv fungering ser ut til å ha mindre betydning.
Ved alvorlige psykiske lidelser som schizofreni og bipolar lidelse er etterlevelse av medikamentell behandling knyttet til prognose og utfall av sykdommen. Klarer pasientene å etterleve behandlingen bedre, vil de bli spart for lidelser og helsesystemet spare kostnader. Derfor er det viktig å kartlegge risikofaktorer for dårlig etterlevelse.
I perioden 2003-2006 ble 280 pasienter inkludert i studien.
Etterlevelsen ble bl.a. bestemt ut fra måling av nivå av medikamentene i blodet, noe som sjelden gjøres i slike studier. I tillegg ble det brukt intervju og spørreskjemaer for å kartlegge risikofaktorene. Resultatene i avhandlingen har praktisk nytte og kan brukes til å bedre behandlingen for disse pasientgruppene.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 23. jan. 2012 13:43 - Sist endret 23. jan. 2012 13:44