Disputas: Ole Magne Kalgaard

Cand.med. Ole Magne Kalgaard ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Erythromelalgia: Clinical aspects, pathology and therapy

1. opponent: Professor Mark Davis, Mayo Clinic Rochester DER, Rochester, USA
  2. opponent: Professor Knut Gjesdal, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Mari-Liis Kaljusto, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Førsteamanuensis Kirsten Krohg-Sørensen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Knut Kvernebo,Thoraxkirurgisk avdeling, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Erythromelalgi (EM) er en sjelden tilstand der pasientene har brennende smerter i hender/føtter og huden er rød og varm. Nedkjøling medfører lindring mens oppvarming forsterker smertene. Plagene kan variere i alvorlighetsgrad fra ubehagelig varmefølelse til brennende smerter og sårdannelse som kan medføre behov for amputasjon. En bedre forståelse av det kliniske bildet, sykdomsmekanismer og behandlingsmuligheter ved erythromelalgi er avhandlingens hovedmålsetning. Avhandlingen er bygget over fire delstudier: Delstudium I presenterer kliniske funn, alvorlighetsgrad og prognose i et materiale på 87 pasienter samlet over 11 år. På publikasjonstidspunktet var dette det største kjente materialet i verden. Vår forskningsgruppe har tidligere fremsatt hypotesen om at symptomer og kliniske funn skyldes maldistribusjon av hudsirkulasjon i affisert hud med mikrovaskulær arterio-venøs shunting i den termo-regulatoriske del av hudkar, og en relativ mangel på nutritiv sirkulasjon i papillære kapillærer.  Hypotesen er fremsatt på grunnlag av sirkulasjons-fysiologiske undersøkelser. Hovedspørsmålet i delstudie II var om det finnes histopatologiske funn forenlig med kronisk hypoxi. Biopsier fra affisert hud hos 49 pasienter ble undersøkt med lysmikroskopi, immunhistokjemi og elektron mikroskopi, det største og eneste publiserte prospektive histologistudium ved EM. Funn av blant annet kapillær proliferasjon hos en gruppe av pasientene var forenlig med vår hypotese om gjentatte episoder med hypoxi i hud kan føre til mikrovaskulær skade med sekundær vaskulær proliferasjon. I delstudie III har man med laser Doppler blodstrømsmålinger vist at pasienter med EM har nedsatte sentrale sympatetiske vasokonstriktor-reflekser, forenlig med at det foreligger efferent tynn-fiber nevropati. Dette kan skyldes hypoksi med nerveskade eller være årsak til shunting. I delstudie IV behandlet man EM pasienter med vasodilatatoren prostacyklin intravenøst. Tanken var å re-distribuere hudsirkulasjonen i favør av nutritiv perfusjon.  Denne studien, den første blindede placebokontrollerte studien av farmakologisk behandling ved EM, viste statistisk signifikante resultater på smerteopplevelse og fysiologiske måleparametere. Erythromelalgi bør betraktes som en symptomdiagnose forårsaket av en felles mikrovaskulær respons med mikrovaskulær arteriovenøs shunting, i stedet for som en separat sykdom.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. apr. 2012 10:56 - Sist endret 18. apr. 2012 11:55