Disputas: Maria Elisabeth Kalland - Immunologi

Cand.pharm. Maria Elisabeth Kalland ved Bioteknologisenteret vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Phosphorylation-Based Signaling in Human Immune Cells – A Systems View.

1. opponent: Professor André Veillette, Molecular Oncology research unit, Institut de Recherches, Cliniques de Montréal (IRCM), Montréal, Canada
  2. opponent: Professor Tobias Bopp, Institute for Immunology, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University Mainz, Mainz, Tyskland
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Johanna Olweus, Seksjon for immunologi, Institutt for kreftforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor John Torgils Vaage, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Kjetil Taskén, Bioteknologisenteret i Oslo

Immuncellers aktiveringsstatus som utgangspunkt for ny behandling av kreft og autoimmune sykdommer

Farmasøyt og forsker Maria Elisabeth Kalland har sammen med kolleger gjort funn på forskjeller i aktivitetsnivået til ulike immunceller som representerer et mulig fremtidig behandlingsmål for sykdommer der immunbalansen er forstyrret.

Immunforsvaret vårt er sammensatt av forskjellige celletyper som er tildelt ulike oppgaver for å sikre at kroppen igangsetter en effektiv immunreaksjon ved smitte. Immunreaksjonene er tett regulerte og sammensatt av celler som bekjemper infeksjonen og celler som skrur av immunforsvaret når infeksjonen er borte. Nyere forskning viser at denne immunbalansen er forstyrret ved autoimmune sykdommer som multippel sklerose, diabetes etc., der immuncellene ved en feiltagelse begynner å angripe friske organer. Videre er det dokumentert at noen kreftformer skiller ut stoffer som øker aktiviteten til de cellene som skrur av immunforsvaret, og på denne måten hindrer igangsettelsen av en effektiv immunreaksjon og dermed eliminering av disse kreftcellene.

I sin avhandling Phosphorylation-Based Signaling in Human Immune Cells – A Systems View, har Kalland og hennes medarbeidere ved å ta i bruk en ny og avansert teknologi for analyse av celleaktivitet påvist forskjeller i aktivitetsnivået til immunceller med ulike funksjoner. Dette er av stor terapeutisk interesse da manipulering av aktivitetsnivåene kan styre immunforsvaret til å fremskynde en immunreaksjon mot kreftceller og dermed hindre utvikling av kreft, eller i motsatt tilfelle hemme et overaktivt immunapparat som oppstår ved autoimmune sykdommer og følgelig forhindre skade på eget vev. Studiene utført av Kalland og hennes kolleger gir en helt ny innsikt i hvordan immunceller med ulike funksjoner blir aktiverte ved en immunreaksjon. Noen av funnene har dessuten blitt patentert for fremtidig utvikling av et legemiddel mot kreft og autoimmune sykdommer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 11. sep. 2012 08:48 - Sist endret 21. sep. 2012 13:41