Disputas: Grete Anette Birkeland Kro - Perinatalmedisin

Cand.med. Grete Anette Birkeland Kro ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Umbilical cord acid-base status; Validation and associations with active pushing time and the Apgar score.

1. opponent: Overlege Nana Wiberg, Institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet, Lund, Sverige
  2. opponent: Professor Lena Hellström-Westas, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet, Sverige
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor emeritus Kåre M. Gautvik, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veiledere

Professor Babill Stray-Pedersen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ola Didrik Saugstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Blodprøver tatt fra navlestrengen like etter fødselen kan gi informasjon om at barnet har hatt redusert oksygentilførsel under fødsel. Resultatene fra slike blodgassprøver kan brukes til å bedømme graden av hypoksi under fødselen (oksygenmangel), og derfor optimalisere eventuell behandling i nyfødtperioden. Analyse av syre-base status i navlestrengsblod kan også brukes til å evaluere fødselshjelpen. Lege Grete A.B. Kro og kollegaer har brukt en stor database som inneholder informasjon om 36 432 terminfødsler fra 13 europeiske sykehus. De fant at hos 1 av 7 nyfødte var resultatene fra navlestrengsprøvene uriktige eller usikre. Gruppen har laget et nytt verktøy som er praktisk nyttig ved kvalitetssjekking av blodgassprøver fra navlestrengen.

De kvalitetssjekkede prøvesvarene er brukt til å undersøke hvordan fosteret påvirkes av den tiden mor trykker under fødselen. Resultatene viste en sammenheng mellom lengden på trykketiden og økt forekomst av negative utfall hos fosteret. Dette viser at det under fødselens trykketid er viktig med tett observasjon av foster og fødselens fremgang. 1, 5 og 10 minutter etter fødselen gis alle nyfødte i Norge en score, Apgar score, som forteller hvor vitalt barnet er. Grete A.B. Kro og medforfatterne har undersøkt forholdet mellom Apgar score gitt 5 minutter etter fødselen og karbondioksidnivået i navlestrengsblodprøvene. Dette er ikke undersøkt tidligere. Resultatene viste at høye nivå av karbondioksid er assosiert med lavere vitalitet hos den nyfødte. Karbondioksid i navlestrengsblod er derfor en faktor man bør ta i betraktning når man vurderer tilstanden til syke nyfødte.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 6. sep. 2012 15:14 - Sist endret 14. sep. 2012 07:27