Disputas: Linn Landrø

Cand.med. Linn Landrø ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The role of persistent inflammation in HIV infection.

• 1. opponent: Førsteamanuensis Anne Ma Dyrhol-Riise, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • 2. opponent: Professor Anders Waage, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, NTNU, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Britt Nakstad, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Ahus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Halvor Rollag, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Pål Aukrust, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Kronisk immunaktivering ved HIV-infeksjon
Lege og forsker Linn Landrø har i sitt doktorgradsarbeid sett på immunresponser hos HIV positive pasienter. HIV viruset angriper enkelte celler i immunforsvaret, og uten behandling vil infeksjonen gi progredierende immunsvikt og føre til utvikling av AIDS. Med svekket immunforsvar vil pasientene kunne bli alvorlig syke av mikrober som kan være relativt ufarlige for folk flest, og pasienten vil også være utsatt for utvikling av enkelte typer kreft.
Per i dag finnes det ingen medikamenter som kan fjerne viruset fra kroppen etter at man er smittet. Dette skyldes at viruset har stor evne til stadig å mutere og at det i enkelte faser av livssyklusen er vanskelig tilgjengelig for medikamenter.
Behandlingen av HIV er blitt bedre og bedre, og kombinasjon av flere medikamenter, kan i de fleste tilfeller effektivt holde reproduksjonen av virus i sjakk. Men til tross for at den målbare virusmengden i blodet er lav, ser det ut til at det hos enkelte pasienter er en lavgradig aktivering av immunsystemet som indikerer at behandlingen ikke er i stand til å korrigere alle aspekter ved HIV infeksjonen. Denne lavgradige immunaktiveringen eller betennelsen, kan være med på å bidra til at enkelte pasienter, til tross for behandling, utvikler immunsvikt. Et annet aspekt, er at kroniske betennelser kan bidra til raskere utvikling av andre og mer vanlige sykdommer hos HIV positive pasienter enn hos folk flest, slik som hjerte- og karsykdommer, aldersforandringer og diabetes.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 2. feb. 2012 15:07