Disputas: Sigurd Liavaag

Fagområde: Ortopedi

Cand.med. Sigurd Liavaag ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acute primary traumatic shoulder dislocation. Epidemiology, lesions and treatment.

• Professor Jorma Styf, Sahlgrenska Universitetssjukhus, Göteborg, Sverige
  • Professor Lars Engebretsen, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • Førsteamanuensis Hanne Dagfinrud, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Stein-Erik Utvåg, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Overlege Svein Svenningsen, Ortopedisk avdeling, Sørlandet sykehus HF, Arendal

Formål: Vi ønsket å kartlegge forekomsten av traumatisk skulderluksasjon. Videre ønsket vi å undersøke kapsel-ligamentskader med hjelp av MR og MR artrografi etter første gangs traumatisk fremre skulderluksasjon, samt å vurdere hvorvidt en ny behandling med immobilisering med armen i utrotert stilling kan gi en mer anatomisk tilheling av den labrum ligamentskaden som oppstår. Hovedmålet med avhandlingen var å sammenligne effekten av immobilisering i innadrotasjon og utadrotasjon ved fremre skulderluksasjon.

Funn og konklusjoner: Vi fant at total forekomst av skulderluksasjoner var mye høyere enn rapportert i tidligere studier, men at forekomsten av første gangs luksasjoner var mer i overensstemmelse med tidligere resultater. Det var høyere forekomst av kapsel-ligamentskader i den akutte fasen etter en skulderluksasjon enn tidligere rapportert. Forekomsten ved senere oppfølging var imidlertid i overensstemmelse med tidligere studier. Dette tyder på at vurdert ved MR forsvinner skadene forsvinner spontant i løpet av kort tid. Videre støtter våre funn teorien om at immobilisering i utadrotasjon kan en bedre anatomisk tilheling av den skadede leddleppen. Vi fant ingen forskjell i behandlingseffekt og konkluderer med at immobilisering med armen i utadrotert stilling ikke reduserer residivraten ved første gangs fremre traumatisk skulderluksasjon.

Konsekvenser for helsetjenesten: Skulderluksasjoner forekommer hyppigere enn tidligere antatt. Immobilisering i utadrotasjon var ikke effektivt og anbefales derfor ikke. Vi anbefaler å være tilbakeholden med bruk og tolkning av MR i den akutte fasen.

For mer informasjon kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 13. apr. 2012 14:02 - Sist endret 16. apr. 2012 11:32