Disputas: Memona Majida - Obstetrikk og gynekologi

Cand.med. Memona Majida ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Three and four dimensional perineal ultrasound in the assessment of the pelvic floor muscle and pelvic organ descent.

1. opponent: Førsteamanuensis Anneke B. Steensma, Erasmus Medical Center, Rotterdam, Nederland

2. opponent: Områdesjef i gynekologi Gunilla Tegerstedt, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Babill Stray-Pedersen, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Anders Christofer Lundqvist, Klinikk for helsetjenesteforskning og psykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Førsteamanuensis Marie Ellstrøm Engh, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo.

Gynekolog og forsker Memona Majida har i sitt forskingsarbeidet funnet at tre og fire dimensjonal ultralyd kan brukes til å diagnostisere svakheter i bekkenbunn som har betydning for utvikling av underlivsfremfall. Vaginal fødsel er den viktigste risikofaktoren for å få fremfall.

Bekkenbunnen er et skjult område som blir utsatt for store påkjenninger og forandres under en fødsel. Disse forandringene kan man ikke se ved en vanlig underlivsundersøkelse. Tidligere studier med magnet resonans (MR) undersøkelse har vist at avriving av muskelen fra bekkenbenet eller utvidet størrelsen av åpningen i muskelen der skjeden, urinblæren og endetarmen passerer, kan ha betydning for utvikling av fremfall.

Tre og fire dimensjonal ultralyd, som er lettere tilgengelig og billigere undersøkelses metode enn MR, har tidligere blitt brukt innen foster og hjertemedisin. I avhandlingen “Three and four dimensional perineal ultrasound in the assessment of the pelvic floor muscle and pelvic organ descent” har Memona Majida systematisk studert om man, ved bruk av denne nye metoden, kan evaluere bekkenbunn på en sikrere måte. Man har funnet at metoden er sikker og bekreftet at det finnes en sammenheng mellom muskelavrivning, størrelse på åpningsmuskelen og grad av fremfall. Disse funnene styrker teorien at tre og fire dimensjonal ultralyd har et potensiael til å hjelpe leger til å bedre kartlegge disse pasientens tilstand og dermed velge den behandlings metode som gir best resultater,

Repeterbarhet og validering av ultralyd teknikken står sentralt i avhandlingen. Repeterbarheten mellom to undersøkere ble testet og funnet til å være god for de fleste av målingene. Metoden er blitt sammenlignet med gull standarden MR og man fikk sammenlignbare resultater mellom de to metodene i hvile. Bruken av den nye metoden vil engasjere flere forskere videre.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 5. nov. 2012 12:57 - Sist endret 5. nov. 2012 14:50