Disputas: Grethe Månum

Cand.med. Grethe Månum ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Adults with spastic cerebral palsy. Studies on effects of botulinum toxin A, walking function and gait analysis outcomes.

1. opponent: Professor Gunnar Hägglund, Ortopediska kliniken, Skånes universitetssjukhus, Malmö, Sverige
  2. opponent: Førsteamanuensis Audny Anke, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
  3. medlem av bedømmelseskomité: Seksjonsleder Per Reidar Høiness, Ortopedisk avdeling, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Oslo universitetssykehus HF Rikshospitalet, Oslo

Professor Erik Bautz-Holter, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Dr.Med Anne Keller, Reumatologisk afdeling, Glostrup Hospital

Lege og forsker Grethe Månum har studert voksne med spastisk cerebral parese (CP). Funnene gir ny kunnskap av betydning for utvikling av et klinisk tilbud for voksne med lett/moderat grad av spastisk CP og gangvansker.

Studiedeltagerne ble rekruttert via annonsering. Studie A (126 deltagere) undersøkte gangfunksjon og prediktorer for funksjonell gangkapasitet målt med 6-minutters gangtest (6MWT). Resultatene indikerer at faktorer som bestemmer gangevnen hos voksne med lett/moderat grad av spastisk CP er sammensatte og komplekse. Studie B (66 av de 126 deltagerne) var en dobbelt blindet randomisert studie som undersøkte om botulinum toksin A (BoNT-A) injeksjoner i muskler med økt muskeltonus ga bedret gangfunksjon. BoNT-A sammenlignet med placebo (saltvann) viste ikke noen effekt på gangstrategi målt med databasert tredimensjonal ganganalyse (3DGA), gangkapasitet eller mobilitet, men effekt i favør BoNT-A for selvrapportert redusert stivhet og global skala for behandlingstilfredshet. Studien undersøkte effekt av BoNT-A alene. Det er behov for studier av lengre varighet med samtidige tverrfaglige tiltak for å kunne si noe om effekt av typisk BoNT-A prosedyre i klinisk praksis. Studie C undersøkte gyldigheten av Gait Deviation Index (GDI), en totalskåre fra 3DGA som har vist å avspeile avvikende gange hos barn med CP. Studien viser at GDI er et gyldig mål for gangavvik også hos voksne med CP, men at den ikke nødvendigvis er assosiert med funksjonell gangkapasitet (6MWT). Resultatene viser verdien av å teste gangfunksjon på flere måter. Effektmål gyldige for både barn og voksne har implikasjoner for longitudinelle studier. Studie D undersøkte gyldigheten av å måle leddvinkler i hofte, kne og ankel fra videoopptak av gange. I alt 1800 leddvinkler målt fra videoopptak ble sammenlignet med samtidig kinematikk fra 3DGA. Resultatene viste stor diskrepans som impliserer at videoanalyse bør utføres med kvalitative skalaer.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 7. juni 2012 15:53