Disputas: Irina Pavlik Marangos

MD Irina Pavlik Marangos ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Minimally invasive surgery in abdominal endocrine organs.

1. opponent: Førsteamanuensis Ronald Mårvik, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, NTNU

2. opponent: Professor Ola Røkke, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Seksjonsoverlege Ellen Schlichting, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Oslo universitetssykehus HF

Professor Ida Rashida Khan Bukholm, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Bjørn Edwin, Oslo universitetssykehus HF

I løpet av de siste tiårene har det blitt beskrevet laparoskopiske prosedyrer på mange forskjellige organer. Noen av prosedyrene har allerede blitt en "gullstandard" for behandling, mens andre fortsatt er kontroversielle.

Binyrene og bukspyttkjertelen har alltid vært utfordrende for kirurgene på grunn av deres anatomiske plassering og hormonelle aktivitet. Det er allerede blitt vist at laparoskopiske operasjoner (kikkhullskirurgi) på disse organene er gjennomførbare og kan utføres trygt på utvalgte pasienter med godartede tilstander.

Den nåværende studien er en fase-to klinisk studie designet for å teste muligheter og perspektiver for bredere indikasjoner for minimalt invasive teknikker. Hovedmålet med dette prosjektet var å vurdere sikkerheten og hensiktsmessigheten av laparoskopiske operasjoner, som en rutineoperasjon, på abdominale endokrine organer.

Resultatene i denne studien viser at minimalt invasiv teknikk kan anbefales som en rutinemetode på nesten alle pasienter med patologiske forandringer i abdominale endokrine organer. Vi tror at i den nærmeste fremtiden vil teknikken til stor del erstatte tradisjonell åpen metode.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 14. juni 2012 14:03