Disputas: Hanna Dis Margeirsdottir

Cand.med. Hanna Dis Margeirsdottir ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Atherosclerosis and childhood diabetes.

1. opponent: Professor Terje Pedersen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet  i Oslo
  2. opponent: Professor Trond Geir Jenssen, Universitetet i Tromsø
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Borghild Roald, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor emeritus Peter Kierulf, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Knut Dahl-Jørgensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Pasienter med type-1 diabetes har høy risiko for å utvikle hjerte- kar sykdom og kan utvikle tidlige tegn til åreforkalkning allerede i barnealder. Dette viser en ny doktoravhandling som barnelege Hanna Dis Margeirsdottir har utført ved Oslo Diabetes Forskningssenter og UiO.

Pasienter med type 1 diabetes i Norge har 4 ganger økt dødelighet sammenlignet med bakgrunnsbefolkningen og de fleste dør av hjerte- kar sykdom.

I et landsomfattende materiale fra Norsk barnediabetesregister har Margeirsdottir kartlagt risikofaktorer for hjerte- kar sykdom hos 1658 diabetikere i alderen 8-18 år. Hele 86% hadde minst 1, 45% minst 2 og 15% minst 3 av de undersøkte risikofaktorer. Kostholdsundersøkelse, samt registrering av fysisk aktivitet, ble utført blant et utvalg av disse pasientene. Mer en 90% av deltakerne hadde mangelfulgt kosthold mtp inntak av fett, fiber, frukt og grønnsaker i henhold til nasjonale anbefalinger. Mer en 50% av barna nådde ikke anbefalingene om å være aktiv minst 60 minutter og begrense TV titting til mindre en 2 timer daglig. Man fant også en sammenheng mellom langtidsblodsukker (HbA1c) og TV titting med kontinuerlig stigning i HbA1c med økt antall timer sett på TV daglig.

Videre har Margeirsdottir og medarbeidere sett etter tidlig tegn til åreforkalkning målt ved ultralyd av halspulsåre. Undersøkelsen ble utført på et representativt utvalg av diabetikere med en gjennomsnittsalder på 13 år, diabetesvarighet 5 år og HbA1c 8.3%. Alle fikk intensivert insulin behandling, dvs. insulinpumpe eller minst 4 insulinsprøyter daglig. Hos denne gruppen fantes hyppigere forekomst av tidlig åreforkalkning hos diabetikere sammenlignet med friske kontroller, dette gjaldt spesielt gutter.

Leger som behandler unge pasienter med insulinkrevende diabetes bør bli enda mer bevisst på at disse kan starte utviklingen av åreforkalkning i svært ung alder. Man må holde god blodsukkerkontroll, sjekke risikofaktorer systematisk og forebygge utvikling av åreforkalkning fra tidlig alder.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 11. jan. 2012 08:21 - Sist endret 11. jan. 2012 10:41