Disputas: Luka Mesin

Fagområde: Immunologi

M.Sc. Luka Mesin ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Plasma cells of the human small intestine.

• 1. opponent: Professor Jo Spencer, Peter Gorer Department of Immunobiology, King’s College London Medical School, Guy’s Hospital, London, England
  • 2. opponent: Associate Professor Mats Bemark, University of Gothenburg, Gӧteborg, Sverige
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erlend B. Smeland, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetshospital, Radiumhospitalet, Oslo

Førsteamanuensis Inger Nina Farstad, Avdeling for patologi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Ludvig M. Sollid, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Slimhinnene utgjør en enorm overflate hvor kroppen eksponeres for  infektiøse agens og for fremmede proteiner. Kroppen har derfor utviklet  et effektivt immunforsvar knyttet til slimhinnene. Dette forsvaret  involverer både cellemediert immunitet og antistoffmediert immunitet.
Plasmaceller utgjør en viktig del av immunforsvaret fordi de produserer  løselige antistoffer. Plasmacellene i slimhinnene produserer  hovedsakelig IgA. Denne typen antistoffer kan transporteres ut på  slimhinneoverflaten som sekretorisk IgA, Disse antistoffene er helt  essensielle for beskyttelse av slimhinnene.
Denne avhandlingen viser at plasmaceller i tarmen kan leve flere uker i  kultur. Dette er en overraskende observasjon. Faktorer som er vesentlige  for at plasmaceller skal overleve beskrives. I tillegg beskrives en ny  metode for å produsere monoklonale antistoffer fra enkle plasmaceller i  tarmslimhinnen. Denne metoden er brukt til å lage rotavirus spesifikke  monoklonale antistoffer fra friske individer, og metoden er brukt til å  lage monoklonale antistoffer fra plasmaceller isolert fra  cøliakilesjoner. De monoklonale antistoffene er undersøkt i detalj.
Videre er det for første gang er det vist at transglutaminase 2  spesifikke plasmaceller har svært høy frekvens i tarmlesjonene til  cøliakipasienter. De monoklonale antistoffene som er spesifikke for  transglutaminase 2, vil bli svært nyttige reagenser for kartlegging av  immunresponsen hos cøliakipasienter i videre studier.

For mer informasjon kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 10. apr. 2012 11:59