Disputas: Maria Dahl Mjaavatten - Klinisk revmatologi

Cand.med. Maria Dahl Mjaavatten ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Disease characteristics, predictors and outcomes in patients with very early arthritis

1. opponent: Professor Vivian Bykerk, Hospital for Special Surgery, Weill Cornell Medical College, New York, USA
  2. opponent: Professor Lennart Jacobsson, Institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet, Malmö, Sverige
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Åsmund Reikvam, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Sigbjørn Fossum, Avdeling for anatomi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Tore Kristian Kvien, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

De fleste pasienter med nyoppståtte leddhevelser er friske etter ett år. Hevelser i finger- og tåledd og funn av antistoffet anti-CCP i blodet øker sannsynligheten for å utvikle leddgikt. Dette er blant de viktigste funnene i doktorgradsavhandlingen til lege og forsker Maria Dahl Mjaavatten ved Diakonhjemmet Sykehus. Hun har studert sykdomsspektrum, prognostiske faktorer og forløp hos pasienter med leddhevelser av under 16 ukers varighet. Ved nyoppståtte leddhevelser er det viktig å komme tidlig til vurdering og behandling, særlig der det er økt risiko for utvikling av kronisk leddbetennelsessykdom som revmatoid artritt/leddgikt. Derfor ble såkalte tidlig artritt-klinikker startet ved flere revmatologiske sykehusavdelinger i Helse Sør-Øst i 2004. Prosjektet kalles NOR-VEAC (Norwegian Very Early Arthritis Clinic), og avhandlingen Disease characteristics, predictors and outcomes in patients with very early arthritis er den første som utgår fra dette materialet. De vanligste leddområdene med hevelser var knær, ankler og håndledd. Pasienter med hevelser i mange ledd hadde høyere sykdomsaktivitet, større funksjonsnedsettelse og hadde oftere funn av antistoffene revmatoid faktor og anti-CCP i blodet enn pasienter med hevelser i få ledd. Bare en av fem utviklet leddgikt etter ett år, en av fire hadde vedvarende leddhevelser, og en av fire brukte sykdomsmodifiserende legemidler. Funn av både anti-CCP og revmatoid faktor økte sannsynligheten for kroniske leddhevelser, og risikoen økte med økende nivåer av disse antistoffene. Meget få pasienter utviklet disse antistoffene etter debut av leddbetennelse. Funnene i avhandlingen kan gjøre det lettere for legen å velge ut pasienter som bør ha tett oppfølging og sykdomsmodifiserende behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 28. sep. 2012 12:52