Disputas: Geir Harald Mjøen

Fagområde: Nefrologi

Cand.med. Geir Harald Mjøen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Living kidney donation in Norway.

• 1. opponent: Professor Ingela B. Fehrman-Ekholm, Njumedicinska kliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Solna, Sverige
  • 2. opponent: Overlege Bjørn Odvar Eriksen, Medisinsk Klinikk – Nyremedisin, Universitetssykehuset Nord-Norge HF, Tromsø
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Halvor Rollag, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ingrid Os, Seksjon for ledelse, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Veileder

• Overlege Hallvard Holdaas, Medisinsk klinikk, Oslo universitetssykehus HF

Lege Geir Harald Mjøen har vurdert komplikasjoner hos levende givere av nyre i Norge.
Nyretransplantasjon er den beste behandlingen av alvorlig nyresvikt. Norge er på verdenstoppen både når det gjelder antall transplantasjoner, kortest ventetid og hvor lenge den transplanterte nyren varer. Den viktigste årsak er at vi har en høy andel (ca. 35 %) nyrer som kommer fra levende giver. Donoren er oftest en nær slektning, men også fjernere slektninger, ektefeller og nære venner kan være nyredonorer.
Ved hjelp av data fra Norsk Nyreregister og Norsk Levende Donorregister har doktoranden gått gjennom 2269 nyredonasjoner i perioden 1963-2007. Han har undersøkt komplikasjonsfrekvensen i forbindelse med fjerning av donornyren, forandringer i blodtrykk og nyrefunksjon, selvopplevd livskvalitet i tiden etter donasjon og lang tids overlevelse. I sin avhandling "Living Kidney Donation in Norway" viser Mjøen at komplikasjonsfrekvensen i forbindelse med det kirurgiske inngrepet er lav og fullt på høyde med resultater fra andre vestlige land. Ved oppfølging etter donasjonen utvikler en andel av donorene høyt blodtrykk. Det er ikke tegn til ytterligere tap av nyrefunksjon i den resterende nyren.  Livskvaliteten er god og det er få som angrer. Langtidsoverlevelsen er bedre enn i kjønns- og aldersmatchet norsk bakgrunnsbefolkning.
Avhandlingen viser at den norske praksisen med bruk av levende giver av nyre er forsvarlig. Det er viktig med oppfølging av levende givere for å fange opp modifiserbare risikofaktorer som høyt blodtrykk da noen utvikler dette.

For mer informasjon kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 28. mars 2012 10:21