Disputas: Lise Román Moltzau

Cand.pharm. Lise Román Moltzau ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of natriuretic peptides on contractility and cGMP-compartmentation in failing rat myocardium.

1. opponent: Directeur Rodolphe Fischmeister, Inserm, Université Paris-Sud, Frankrike
  2. opponent: Professor Adrian Hobbs, Queen Mary University of London, England
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Line Mariann Grønning-Wang, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Håvard Attramadal,  Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Finn Olav Levy, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Forekomsten av kronisk hjertesvikt er økende, bl.a. pga. økt levealder og økt overlevelse ved akutt hjertesykdom. Beta-adrenerg blokade (beta-blokkere) er en hjørnestensbehandling ved kronisk hjertesvikt, basert på en forståelse av at kronisk adrenerg overstimulering er en kompensatorisk mekanisme som er skadelig for det sviktende hjerte. Natriuretiske peptider er stoffer i kroppen som øker ved hjertesvikt. Disse brukes i klinikken som verktøy for å stille denne diagnosen. Natriuretiske peptider har vært antatt å ha gunstige effekter ved hjertesvikt ved at de øker utskillelsen av salter, væske og er antihypertrofiske. Legemidler som etterlikner disse eller som indirekte påvirker signalveien deres har blitt brukt og vurderes til bruk ved hjertesviktbehandling. Selv om det har vært noen studier de siste årene som tar for seg de direkte effektene på hjertet av natriuretiske peptider, er ikke effektene klargjort og litteraturen er til en viss grad motstridende. De fleste studiene som er gjort er i friske hjerter. Denne avhandlingen tar for seg effektene på hjertets kontraktilitet (evne til muskelsammentrekning) av de natriuretiske peptidene BNP (‘‘brain natriuretic peptide’’) og CNP (‘‘C-type natriuretic peptide’’) i venstre hjertekammer fra rotter med indusert hjertesvikt. CNP og BNP øker signalmolekylet syklisk GMP (cGMP) som brytes ned av enzymer som kalles fosfodiesteraser. Denne studien demonstrerer komplekse effekter av natriuretiske peptider i venstre hjertekammer fra rotter med hjertesvikt. Det ble funnet en forskjell mellom signalveiene som aktiveres av de to hormonene CNP og BNP.  Til tross for at begge natriuretisk peptider øker cGMP i hjertemuskelcellene, er det kun CNP som har en effekt på kontraktilitet. Vi fant to ulike effekter av CNP på kontraktilitet. Den ene mekanismen, en potensielt gunstig effekt, er redusert kontraktilitet i hjertemuskler fra venstre hjertekammer ved CNP-stimulering. Den andre effekten av CNP, en potensielt ugunstig effekt, fører til en kraftigere effekt av beta-adrenerg stimulering hvor resultatet er økt kontraktilitet av hjertemuskelcellene. Dette er en effekt som er energikrevende og som potensielt kan være skadelig for et sviktende hjerte. Vi finner at de to motsatte effektene skyldes aktivering av to ulike signalveier i hjertemuskelcellene og at disse reguleres av enzymene fosfodiesteraser. Effektene av natriuretiske peptider i hjertet kan være en balanse mellom gunstige og ugunstige effekter. Dette kompliserer den nåværende oppfatningen om at natriuretiske peptider ved hjertesvikt er gunstig.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 14. juni 2012 13:38 - Sist endret 14. juni 2012 14:30