Disputas: Tangui Morvan - Kirurgi

M.Sc. Tangui Morvan ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d (philosophiae doctor): Efficient Proximity Queries for Minimally Invasive Surgery

1.opponent: Research Project Manager Luc Soler, IRCAD/EITS, Strasbourg University Hospital, Strasbourg, Frankrike

2.opponent: Professor Dinesh Manocha, Department of Computer Science, University of North Carolina, USA

3.medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Anne Solberg, Institutt for informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Erik Fosse, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Eigil Samset, Institutt for informatikk,  Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet iOslo

Forsker Tangui Morvan har utviklet nye effektive geometriske algoritmer som kan brukes til å forbedre moderne kirurgiske prosedyrer.

Moderne kirurgiske prosedyrer tar sikte på å minimere pasientens trauma ved bruk av teknologi som kirurgiske roboter, medisinsk bildebehandling og trenings-simulatorer. Utvikling og integrasjon av disse teknologiene krever effektive matematiske metoder. En klasse av slike metoder er geometriske algoritmer som avstandsberegning og kollisjonsdeteksjon. Slike algoritmer er sentrale i spill- og filmindustri.

I sin avhandling ”Efficient Proximity Queries for Minimally Invasive Surgery” introduserer Tangui Morvan og hans medarbeidere nye geometriske algoritmer for implementasjon på grafikkprossesoren, noe som gjør dem betydelig  raskere enn tradisjonelle algoritmer som kjører på vanlige prosessorer.

Avhandlingen introduserer i tillegg tre applikasjoner som viser hvordan de nye algoritmene  kan forbedre sikkerheten i moderne kirurgiske prosedyrer. Den første applikasjonen er deteksjon av kollisjoner  mellom armene til kirurgiske roboter. Metoden hjelper legen å unngå potensielt farlige kollisjonssituasjoner. Den andre applikasjon legger til virtuelle 3D-modeller av organer i videobilder, såkalt ”augmented reality”. Metoden tar sikte på å gi ekstra informasjon til legen under bildeveiledet kirurgi som for eksempel laparoskopi. Den siste applikasjon  er et system for å forbedre sikkerheten i bildeveiledet kirurgi (radiofrekvens ablasjon). Metoden beregner avstander mellom et kirurgisk verktøy og kritiske anatomiske strukturer som blodrårer og organer ved hjelp av tredimensjonale medisinske bilder og  sporingssystemer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 17. okt. 2012 15:26 - Sist endret 30. okt. 2012 11:07