Disputas: Alf-Åge Reistad Pettersen - Kardiologi

Cand.med. Alf-Åge Reistad Pettersen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Platelet function testing in patients with stable coronary artery disease. Impact on clinical outcome. Results from the ASCET trial.

1. opponent: Professor Giovanni DeGaetano, Center for High Technology Research and Education in Biomedical Sciences, Catholic University, Campobasso, Italia

2. opponent: Professor Steen Dalby Kristensen, Hjertemedisinsk Afdeling, Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet, Danmark

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Guro Valen, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Odd Geiran, Thoraxkirurgisk avdeling, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor emeritus Harald Arnesen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I sin avhandling ”Platelet Function Testing in Patients with Stable Coronary Artery Disease. Impact on Clinical Outcome. Results from the ASCET Trial” har lege og forsker Alf-Åge Reistad Pettersen og hans medarbeidere funnet at blodplatereaktivitet målt med Platelet Function Analyzer 100 (PFA100) ikke identifiserer pasienter med økt risiko for nye kardiovaskulære hendelser gjennom to års observasjonstid. Studien er den første prospektive randomiserte studien innenfor dette feltet, og den gir ny innsikt i mekanismer bak økt blodplatereaktivitet hos pasienter som behandles med blodplatehemmende medisiner som acetylsalisylsyre (Albyl-E) og klopidogrel (Plavix).

Til tross for at det de siste årene har blitt utviklet bedre blodplatehemmende medisiner som kan redusere risiko hos pasienter med kransåresykdom vil mange av disse pasientene likevel rammes av nye kardiovaskulære hendelser som hjerteinfarkt, slag og død. Acetylsalisylsyre har vært brukt som blodplatehemmende behandling hos hjertepasienter i mange år. Flere studier har vist at omkring hver fjerde pasient som bruker acetylsalisylsyre likevel har aktiverte blodplater, og dette har blitt lansert som en mulig risikofaktor for nye kardiovaskulære hendelser. Det er imidlertid fortsatt ikke avklart om man rutinemessig bør teste pasientenes blodprøvereaktivitet og det er heller ikke avklart hvordan man i tilfelle bør teste dette.

I perioden 2003-2010 deltok 1001 pasienter med påvist kransåresykdom i studien ”Aspirin non-responsiveness and Clopidogrel clinical endpoint trial (ASCET)” der pasientene ble randomisert til behandling med Albyl-E eller Plavix. Studien har gitt vesentlig kunnskap om laboratorietester av blodplatefunksjon i relasjon til kliniske hendelser og bidratt til fremtidsrettet forskning for individualisering av platehemmende behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 14. sep. 2012 08:22