Disputas: Manohar Pradhan

MBBS, MD Manohar Pradhan ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): DNA ploidy and DNA index in Endometrial Carcinoma.

1. opponent: Professor Gert Auer, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige

2. opponent: Professor Ole-Erik Iversen, Kvinneklinikken, Haukeland universitetssykehus, Bergen

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Glenny Cecilie Alfsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Henrik Huitfeldt, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Bjørn Åke Risberg, Oslo universitetssykehus HF

DNA-innhold i kreftkjerner gir kunnskap om sykdomforløpet til pasienter med livmorkreft

Lege og stipendiat Manohar Pradhan har undersøkt arvemateriale (DNA) i celler fra kreftsvulster fra pasienter med livmorkreft. I sin avhandling «DNA ploidy and DNA index in endometrial carcinoma» har Pradhan og medarbeidere funnet at avvik i DNA-mengden i kreftkjerner varierer mellom forskjellige morfologiske undertyper av livmorkreft. I tillegg observeres en sammenheng mellom graden av avvik i DNA-mengde og tilbakefall av kreft.

Kreft i livmorslimhinnen er den hyppigste gynekologiske krefttypen i Norge. Hvert år rammes rundt 600 kvinner av sykdommen og rundt 10 % får tilbakefall etter behandling. Pasienter med ulik morfologisk kreftundertype har ulikt sykdomsforløp og ulik DNA ploidi. For pasienter med tidlig stadium av undertypen endometrioid adenokarsinom, har forskningsgruppen vist at analyse av DNA-innhold, såkalt DNA ploidi, kan gi informasjon om sykdomsforløpet til pasienten. Pasienter med kreftceller med mindre enn 20 % avvik i DNA-innhold sammenlignet med normale celler har oftere tilbakefall i vagina enn pasienter med kreftceller med tilnærmet normalt DNA-innhold, mens pasienter med kreftceller med mer enn 20 % økning i DNA-innholdet har enda hyppigere tilbakefall. I tillegg har forskningsgruppen vist at det er forskjell i DNA-innhold i kreftceller fra utskrap og fra operasjonspreparat i rundt en fjerdedel av pasientene, og at resultatet i operasjonspreparat er best egnet for bruk i prognostisk sammenheng. I en aggressiv serøs undertype av livmorkreft har de vist at beregning av prosentvis andel kjerner med mer enn to og en halv ganger DNA-innhold i forhold til normale celler har prognostisk betydning. Alt i alt ser det ut til at DNA ploidi og dets parametere kan bidra til å identifisere pasienter med behov for ulik behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 9. mars 2012 15:52 - Sist endret 13. mars 2012 13:14