Disputas: Kjersti Ramstad

Cand.med. Kjersti Ramstad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Recurrent musculoskeletal pain in paediatric cerebral palsy: Relations to mental health, health-related quality of life and participation.

1. opponent: Docent Ingrid Olsson, Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, Göteborg, Sverige
  2. opponent: Professor Bruno Hägglöf, Barn- och ungdomspsykiatri, Umeå universitet, Sverige
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Terje Terjesen, Ortopedisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet, Oslo

Leder av disputas

Professor Erik Thaulow, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Trond H. Diseth, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Kjersti Ramstad har vist at gjentatte smerter fra muskel-skjelettsystemet er vanlig hos barn og unge med cerebral parese (CP) og at smertene har sammenheng med CP tilstanden.

Å ha CP medfører problemer med motorikken. Tilleggsproblemer er vanlig, og det er økt forekomst av psykiske helseproblemer. Smerter er et kjent problem som det er grunn til å tro ikke får den oppmerksomhet det fortjener i helsevesenet. I større studier har man spurt om smerter generelt, mens i denne studien er deltakerne undersøkt grundig klinisk slik at bare barn og unge med smerter som har sannsynlig sammenheng med CP tilstanden ble inkludert.

I sin avhandling “Recurrent musculoskeletal pain in paediatric cerebral palsy: Relations to mental health, health-related quality of life and participation” fant Kjersti Ramstad og medarbeidere at  62% av de spurte 8-18 åringene og 75% av 15-16 åringene hadde gjentatte muskel-skjelettsmerter. Deltakerene hadde alle grader av fysisk funksjonshemming.  De unge som kunne svare på spørreskjema selv rapporterte at smertene hadde sammenheng med økt grad av psykiske helseproblemer og redusert helserelatert livskvalitet, mens mødrene deres ikke rapporterte slike sammenhenger. Både barn og foreldre mente at smertene hadde betydning for daglige aktiviteter og gangfunksjon, og foreldrene mente i tillegg at smertene førte til at barna sov dårligere. Foreldrene rapporterte også at smertene hadde sammenheng med at barna deres deltok mindre i daglige og sosiale aktiviteter (spørreskjema som bare foreldrene svarte på). Behandling med baklofen administrert via en elektronisk styrt pumpe operert inn under huden lindret smertene hos en gruppe ikke-gående barn.

Forfatterne presiserer at det er viktig at barn og unge med CP som klarer det får formidlet sitt eget syn på smerter og psykisk helse til helsearbeidere. De poengterer også at barn og foreldre kan ha ulikt syn på hvordan barna deltar i daglige og sosiale aktiviteter.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 7. sep. 2012 10:16