Disputas: Per-Henrik Randsborg

Cand.med. Per-Henrik Randsborg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fractures in Children; Aspects on health service, epidemiology and risk factors.

1. opponent: Professor Niels Wedderkopp, Center for Research in Childhood Health, Syddansk Universitet, Odense, Danmark
  2. opponent: Professor Lars Engesæter, Institutt for Kirurgiske fag, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomité: Førsteamanuensis Jarlis Wesche, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Tom Øresland, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Overlege Asbjørn Årøen, Ortopedisk avdeling, Akershus universitetssykehus (AHUS)

Barnebrudd og fritidsaktiviteter. Snowboard har høyest risiko, trampoline mindre farlig enn fotball og håndball.

Lege og forsker Per-Henrik Randsborg har sammenlignet risikoen for at barn pådrar seg et brudd ved ulike fritidsaktiviteter.

I sin avhandling Fractures in children. Aspects on health service, epidemiology and risk factors har Per-Henrik Randsborg og hans medarbeidere funnet ut at snowboard forårsaker 5 ganger flere brudd per time enn andre aktiviteter. Nesten 80 % av alle snowboardrelaterte brudd var håndleddsbrudd. Ingen av disse barna brukte håndleddsbeskytter. Videre fant forskerne at hopping på trampoline ikke forårsaket flere brudd per time enn håndball og fotball. Tvert i mot forårsaket håndball dobbelt så mange brudd som trampoline per tidsenhet.

Barnebrudd er i 40 % forårsaket av sport og fritidsaktiviteter. Mye helseressurser blir brukt for å kontrollere og følge opp barnebrudd. Barnebrudd kan gi varige senfølger, som vist i en av studiene i avhandlingen. Reduksjon av barnebrudd er ikke mulig uten at man har kunnskap om hvilke aktiviteter som gir høyest bruddrisiko. Dette ble kartlagt i et barnebruddregister ved Akershus Universitetssykehus i perioden 2010–2011. Totalt 1403 brudd ble registrert. Antall timer barn bruker på de ulike aktivitetene ble også registrert. Resultatene ble brukt til å beregne hvilke aktiviteter som gir flest brudd per tid, hvor snowboard altså viste seg å gi flest brudd per tidsenhet.

Arbeidet gir et godt grunnlag for målrettet forebyggende arbeid innen de ulike fritidsaktiviteter hos barn, både hos ideelle organisasjoner og offentlige helseinstitusjoner.

Forskerne gransket også resultatene av behandlingen av håndleddsbrudd, som representerer over 30 % av alle barnebrudd. Studiene viser at den vanligste typen håndleddsbrudd hos barn (buckle/torus) er helt stabil og behøver ikke oppfølging. Mer fokus på klassifisering av håndleddsbrudd kan redusere antall unødvendige kontroller og spare samfunnet for betydelige ressurser.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 25. mai 2012 13:40