Disputas: Marius Rehn - Anestesiologi

Cand.med. Marius Rehn ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Field triage of victims of trauma. Efficacy of trauma team activation protocols.

1. opponent: Professor Keith Willett, Nuffield Department of Orthopaedics, Rheumatology and Musculoskeletal Sciences, University of Oxford, UK
  2. opponent: Professor Hans Kirkegaard, Institutt for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet, Danmark
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Cecilie Røe, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Jan Erik Madsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Hans Morten Lossius, Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Nivådelt skadeomsorg øker pasientsikkerhet og reduserer ressursbruk

Lege og forsker Marius Rehn har påvist betydelig over- og underforbruk av de tverrfaglige traumeteamene ved Oslo universitetssykehus, Ullevål, samt ved Stavanger universitetssykehus. Underprioritering av alvorlig skadde medfører at pasienter frarøves tilgang til avansert diagnostikk og behandling fra traumeteamet. Overprioritering av lett skadde pasienter medfører unødvendig bruk av traumeteamet og påfølgende ineffektiv ressursutnyttelse.

I sin avhandling Field triage of victims of trauma - Efficacy of trauma team activation protocols har Marius Rehn og hans medarbeidere derimot vist at nivådelt skadeomsorg øker pasientsikkerheten og reduserer ressursbruken. Ved Stavanger universitetssykehus ble det i 2009 innført nivådelt skadeomsorg for å bedre treffsikkerheten i benyttelsen av traumeteam. Sykehuset benytter et ”begrenset traumeteam” til å håndterte antatte lavrisikopasienter med uavklart skadeomfang. Videre kan et ”fullt traumeteam” utrede og behandle pasienter med potensielt livstruende skader. Konsekvensen av systemendringen var at terskelen for benyttelse av traumeteamet ble senket og underforbruket redusert. Samtidig økte overforbruket av traumeteamet, men siden teamstørrelsen var mindre medførte systemendringen en ressursbesparelse.

Oslo universitetssykehus innførte en tilsvarende modell i 2011.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 22. aug. 2012 13:55 - Sist endret 23. aug. 2012 15:07