Disputas: Kjetil Gorseth Ringdal

Cand.med. Kjetil Gorseth Ringdal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Developing a common, international template for documenting and reporting data from major trauma patients. A proposed core dataset and evaluations of its feasibility and reliability.

1. opponent: Professor Karim Brohi, The Royal London Hospital, Whitechapel, London, England
  2. opponent: Professor Inggard Lereim, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erik Fosse, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Mårten Sandberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Forskningssjef Hans Morten Lossius, Avdeling for forskning og utvikling, Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Drøbak

Utvikling av et felles datasett for dokumentasjon og rapportering av data fra alvorlig skadde pasienter. Et forslag til kjernedatasett og evalueringer av dets gjennomførbarhet og reliabilitet.

I mange land er det en økt fokus på vurdering av behandlingskvalitet innen helsevesenet. Sykehus som mottar alvorlig skadde pasienter (traumepasienter) må sammenligne sine behandlingsresultater med andre sykehus eller med en internasjonal standard. Standardisert datainnsamling kan forbedre muligheten til å kunne sammenlikne og evaluere kvaliteten på behandling av traumepasienter på tvers av sykehus og systemer. I Skandinavia og Europa finnes det ingen felles standarder for dokumentasjon og rapportering av data fra traumepasienter.

I sitt forskningsarbeid har Kjetil Gorseth Ringdal ledet en forskningsgruppe med europeiske eksperter i traumebehandling og traumeforskning. Sammen har de blitt enige om en mal for hva som bør registreres og analyser (Utsteinmal). 20 europeiske eksperter ble enig om et kjernedatasett med 36 variabler i tre ulike kategorier. Ekspertgruppen valgte å legge mest vekt på strengt definerte pasient-, system- og prosesskarakteristika. Over 500 sykehus i Europa har allerede integrert datasettet i sine traumeregistre, og andre sykehus vil forhåpentligvis følge etter.

Før man kan benytte internasjonale kjernedatasett for vurdering av behandlingskvalitet må det evalueres med tanke på gjennomførbarhet, reliabilitet og validitet. Kandidaten har sammen med en gruppe av forskere fra 24 sykehus i Europa, USA og Australia testet ut datasettet. Registrering i henhold til Utsteinmalen var i hovedsak gjennomførbart, men anatomisk skadegradering og endepunktet ”død/levende 30 dager etter skade” viste seg å være vanskelige å registrere. Studiet vil gi verdifullt grunnlag for opprettelsen av et europeisk traumeregister.

Anatomiske skader graderes etter et nordamerikansk kodeverk som er i bruk over hele  verden. I en separat studie har kandidaten og hans medarbeidere vist at skadeidentifikasjon og gradering, utført av personer som er opplært i bruken av kodeverket, varierer betydelig. Dette får konsekvenser for bruken av kodeverket i vurdering av behandlingskvalitet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 20. apr. 2012 11:09