Disputas: Kathrine Røe

M.Sc. Kathrine Røe ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Treatment response evaluation in experimental prostate cancer by functional magnetic resonance imaging and molecular profiling.

1. opponent: Professor Marianne Koritzinsky, University of Toronto, Canada
  2. opponent: Professor Daniel Zips, Technische Universität Dresden, Tyskland
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jürgen Geisler, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Førsteamanuensis Arne Sigmund Borthne, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Dekan Dag Rune Olsen, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen

Sivilingeniør Kathrine Røe har brukt magnetisk resonans (MR)-avbildning og molekylære analyser til å kartlegge forandringer som skjer i prostatakreftsvulster når disse blir resistente mot behandling.

Prostatakreftcellers vekst stimuleres av mannlige kjønnshormoner. For pasienter med aggressiv prostatakreft brukes derfor hormonbehandling til å hemme veksten, ofte i kombinasjon med strålebehandling eller kirurgi. Dessverre er effekten av hormonbehandlingen forbigående, og mange pasienter utvikler uhelbredelig, hormonresistent prostatakreft.

Ved hjelp av eksperimentelle prostatakreftmodeller ble det undersøkt om funksjonell MR-avbildning kan brukes til å evaluere behandlingseffekter. Slik avbildning gir i tillegg til vevets anatomi også informasjon om biologiske funksjoner. Videre ble det ved hjelp av molekylære analyser av prostatakreft fra flere sykdomsstadier funnet hvilke biologiske prosesser som aktiveres under utvikling av hormonresistent sykdom.

I sin avhandling Treatment response evaluation in experimental prostate cancer by functional magnetic resonance imaging and molecular profiling viser Røe at blodgjennomstrømningen i kreftsvulstene øker når hormonresistent sykdom utvikles. Det ble funnet spesifikke endringer i biologiske prosesser som kan benyttes til å målrette og dermed forbedre behandlingen. Studiene viste også at en matematisk prediksjonsmodell som benytter flere måleparametre fra funksjonell MR-avbildning allerede tidlig i behandlingen pålitelig kan forutsi endelig behandlingseffekt.

Avhandlingen viser at kombinasjonen av funksjonell MR-avbildning og molekylære analyser er et svært lovende verktøy i evaluering av behandlingseffekter ved prostatakreft, som også kan brukes til å identifisere nye angrepspunkter for forbedret, individualisert kreftbehandling. Resultater fra avhandlingen evalueres for tiden i en klinisk studie for prostatakreftpasienter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 28. feb. 2012 10:51