Disputas: Ann Kristin Rotegård

Kandidat i sykepleievitenskap Ann Kristin Rotegård ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Conceptualizing Health Assets in a Nursing Context: Synthesis of Findings from Multiple Perspectives.

• 1. opponent: Professor Anna Ehrenberg, Høgskolan Dalarna, Falun, Sverige
  • 2. opponent: Professor Joar Vittersø, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Marit Kirkevold, Avdeling for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, UiO

Professor Ida T. Bjørk, Avd. for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Cornelia Maria Ruland, Senter for pasientmedvirkning og samhandlingsforskning (SPS), Institutt for klinisk medisin, UiO

Sykepleier og forsker Ann Kristin Rotegård har gjennom sin doktorgradsavhandling fokusert på pasienters helseaktiva; styrker og potensialer som kan mobilisere pasienten til delaktighet, kontroll og engasjement, og til ivaretakelse av positiv helse- og velvære. Avhandlingen identifiserer at de viktigste styrkedimensjoner i pasienten er vilje- (eks pågangsmot), motivasjons- (eks håp), emosjonell-(eks optimisme), kognitiv - (eks tenke positivt), relasjons- (eks felleskap), beskyttelses- (eks selvbeskyttelse) og fysisk styrke (god form). Studien inkluderer pasienter med kreft og sykepleiere med erfaring fra kreftomsorgen. Pasientene hadde et stort repertoar av styrker, men helsepersonell utnyttet dem ikke. Pasientene ønsket en mer aktiv rolle og å bli sett som et menneske med ressurser, ikke bare som en syk pasient.  For at helsepersonell skal være en styrke i relasjonen til pasienten var tillit og konsistent kunnskapsformidling nødvendig, men ofte mangelfullt i praksis i følge disse pasientene. Sykepleiernes erfaringer og dokumentasjon av pasienters helseaktiva var sammenfallende med og supplerte pasientenes beskrivelser. Studien avdekket videre at styrkene ikke er statiske, men det foregår en balansering innen og mellom styrkeelementene. Ett element er ikke nødvendigvis en styrke om det er for mye eller for lita av det, f. eks tillit.  En styrke kan også balanseres mot en annen styrke og påvirkes av individuelle variasjoner, tid og situasjoner.  For eksempel kan åpenhet være en styrke i en situasjon, men i andre sitasjoner det motsatte, der selvbeskyttelse ved å holde tilbake informasjon kan være en styrke.  Helseaktiva og pasienters egne styrker representerer et høyst relevant tema jf. dagens e-helse strategier og helselovgivning hvor pasienters delaktighet og bruk av egne ressurser fremheves som avgjørende for å håndtere langvarige sykdomssituasjoner.

For mer informasjon kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 2. mars 2012 20:36