Disputas: Kristoffer Engh Russell - Kardiologi

Cand.med. Kristoffer Engh Russell ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Novel methods for assessing left ventricular dyssynchrony and myocardial function.

1. opponent: Professor James Thomas, Cleveland Clinic, Ohio, USA

2. opponent: Professor Ketil Grong, Institutt for kirurgiske fag, Universitetet i Bergen

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jørgen J. Jørgensen, Hjerte-, lunge-, og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor John Kjekshus, Hjerte-, lunge-, og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Otto A. Smiseth, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Kristoffer Russell har funnet nye metoder for å vurdere hjertefunksjon hos pasienter med hjertesvikt, noe som vil kunne veilede best mulig behandling.

Antallet pasienter med hjertesvikt øker hvert år verden over til tross for at flere nye medisner har blitt introdusert de siste årene. Derfor er det viktig å kunne vurdere graden av hjertesvikt samt underliggende årsak hos hver enkelt pasient for å kunne gi riktig behandling. Pasienter med hjertesvikt har ofte en ujevn sammentrekning av hjertet noe som fører til at mye av ”pumpearbeidet” som gjøres av hjertet ikke går med på å føre blod ut i kroppen, men blir bortkastet. Dette energitapet skyldes at deler av hjertemuskelen strekkes mens andre deler trekker seg sammen.  Kvantifisering av slikt tapt arbeid samt vurdering av underliggende årsak er vikting fordi dette er arbeid som potensielt kan øke hjertefunksjonen hvis det blir utført synkront (på samme tid) ved hjelp av en ny type pacemakerbehandling. Å vurdere arbeid som gjøres av hjertet er også viktig for å vurdere omfang av skade på hjertemuskelen etter hjerteinfarkt og for å vurdere respons på behandling.

I sin avhandling ”Novel methods for assessing left ventricular dyssynchrony and myocardial function” har Kristoffer Russell og hans medarbeidere vist at man ved hjelp av ultralyd av hjertet og informasjon om trykket i hjertekammeret, kan skille mellom ulike årsaker til ujevn sammentrekning av hjerte. Den nye metoden gjør det også mulig å vurdere regionale forskjeller i arbeid som utføres i hjertet og gir derfor mulighet til å kvantifisere hvor stor andel av det arbeidet hjertet gjør som ikke går med på å pumpe blod og derfor regnes som bortkastet. Målet med den nye metoden er å hjelpe legen med å iverksette riktig behandling til pasienter med hjertesvikt, som for eksempel pacemaker-behandling, noe som vil bedre livskvalitet og levetid.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 5. nov. 2012 13:30