Disputas: David Scheie

Cand.med. David Scheie ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): 1p/19q loss in oligodendroglial tumours - methodological, histological, radiological and clinical aspects

• 1. opponent: Professor Arie Perry, Department of Pathology, University of California, San Francisco, California, USA
  • 2. opponent: Professor Morten Lund-Johansen, Nevrokirurgisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Chantal Tallaksen, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Tryggve Lundar, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Klaus Beiske, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

I Norge forekommer vel 30 nye tilfeller av oligodendrogliale svulster årlig og det er viktig å avdekke biologiske markører som kan si noe om forventet prognose og veilede i valg av behandling. David Scheie og medforfattere har studert betydningen av genforandringer i hjernesvulster av typen oligodendrogliom.  Kombinert tap av den korte armen av kromosom 1 (1p) og den lange armen av kromosom 19 (19q) påvises i ca 50-90% av slike svulster.
I sin avhandling 1p/19q loss in oligodendroglial tumours - methodological, histological, radiological and clinical aspects har doktoranden og medforfattere vist at kombinert 1p- og 19q tap i svulstvevet er en viktig prognostisk markør assosiert med lang overlevelse.  Tap av 19q uten tap av 1p er assosiert med kort overlevelse. Dette er informasjon som er nyttig i den videre oppfølging og behandling av pasienter med oligodendrogliale svulster. Svulstenes mikroskopiske utseende og lokalisasjon i hjernen er også av betydning for prognosen. Scheie og kolleger har evaluert to ulike metoder (fluorescence in situ hybridisering og ”loss of heterozygosity polymerase chain reaction”) for undersøkelse av 1p/19q-status i svulstvevet og funnet at disse gir sammenlignbare resultater. Det er påvist en nær sammenheng mellom mikroskopifunn og 1p/19q status og studien viser at man i en stor andel av tilfellene kan forutsi genstatus ved mikroskopisk undersøkelse.  Det er likevel ikke slik at mikroskopifunn erstatter nødvendigheten av genetisk undersøkelse. Avhandlingen viser også at preoperativ MR perfusjonsundersøkelse både kan si noe om hvor ondartet svulsten er, samt forutsi 1p/19q-status i en stor andel av lavgradige oligodendrogliale svulster.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth K. Semprini

Publisert 27. jan. 2012 14:37 - Sist endret 27. jan. 2012 14:39