Disputas: Eva Sigstad

Cand.med. Eva Sigstad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Thyroid tumors – A modern diagnostic approach improves the management of thyroid cancer patients.

1. opponent: Docent Henryk Domanski, Universitetssjukhuset i Lund, Sverige
  2. opponent: Professor emeritus Ole Didrik Lærum, Universitetet i Bergen, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Solveig Norheim Andersen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Sverre Heim, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Aasmund Berner, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Medveiledere

Professor Trine Bjøro, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Jahn M. Nesland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Eva Sigstad og medarbeidere har vist at erfaring og tverrfaglig utredning øker sikkerheten ved påvisning av kreft i skjoldbruskkjertelen. Forskergruppen har etablert en ny sensitiv metode for påvisning av kreftspredning til lymfeknuter på halsen. Videre har gruppen påvist at innsprøytning av etanol kan være et godt alternativ til kirurgi ved behandling av spredning til lymfeknuter.

Utredning av knuter i skjoldbruskkjertelen kan være en utfordring. Et fungerende tverrfaglig samarbeid mellom kliniker, røntgenlege og patolog bedrer treffsikkerheten ved denne typen diagnostikk.

Oppfølgning av pasienter operert for kreft i skjoldbruskkjertelen inkluderer ultralydundersøkelse av halsen med prøvetaking av lymfeknuter ved mistanke om spredning. Antallet kreftceller kan være lavt og vanskelig å påvise ved mikroskopisk undersøkelse. Denne avhandlingen har bekreftet at påvisning av det skjoldbruskkjertelspesifikke proteinet thyreoglobulin i finspissprøve fra lymfeknuten, kan øke treffsikkerheten.

Kirurgisk behandling av lymfeknuter med spredning fra skjoldbruskkjertelkreft kan være vanskelig dersom pasienten tidligere er operert på halsen. Når spredning er påvist mikroskopisk, eller ved måling av unormal verdi av thyreoglobulin, har denne studien vist at innsprøytning av etanol under ultralydveiledning kan få hele lymfeknuten til å forsvinne.

Cellene fra svulsttypen follikulær neoplasi i skjoldbruskkjertelen,  vil mikroskopisk kunne være identiske i en finspissprøve fra en godartet og en ondartet svulst. Fire markører, som av en brasiliansk forskergruppe er beskrevet som lovende med hensyn til å skille ondartede celler fra godartede ved follikulær neoplasi, ble testet på vevsprøver i en av studiene i avhandlingen. Eva Sigstad og hennes medarbeidere fant ingen signifikant forskjell i uttrykk av de fire markørene mellom godartede og ondartede svulster ved to ulike metoder. Disse markørene er derfor ikke egnet ved diagnostikk av follikulære neoplasier i skjoldbruskkjertelen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 3. juni 2012 13:15 - Sist endret 18. juni 2012 11:17