Disputas: Ole Helmer Sjo

Cand.med. Ole Helmer Sjo ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Prognostic factors in colon cancer.

• Professor Per-Olof Nystrøm, Department of Surgical Gastroenterology, Karolinska University Hospital – Huddinge, Stockholm, Sverige

• Professor Arne Wibe, Kirurgisk avdeling, St. Olavs Hospital, Trondheim

• Overlege Kjersti Flatmark, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet, Oslo

Disputasleder

Professor Jørgen J. Jørgensen, Karavdelingen – Oslo vaskulære senter, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Arild Nesbakken, Avdeling for gastrokirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Prognostiske faktorer ved tykktarmskreft

Overlege Ole Helmer Sjo ved gastrokirurgisk avd. Oslo Universitetssykehus – Aker, har funnet en rekke faktorer som har uavhengig innflytelse på prognosen ved kreft i tykktarmen, basert på et materiale som omfatter alle pasienter innlagt ved sykehuset siden 1993. Kunnskap om disse prognostiske faktorer er viktig for å kunne skreddersy behandling og oppfølging etter antatt kurativ operasjon for sykdommen.

I avhandlingen «Prognostic factors in colon cancer» har Sjo og hans medarbeidere vist at svulstens lokalisasjon i tykktarmen påvirker prognosen. Akutt operasjon er forbundet med økte komplikasjoner og dødelighet, og bør unngås hvis mulig. Dersom pasienten har behov for tre eller flere enheter blodtransfusjon i forbindelse med operasjonen, forverres prognosen.

Ved kurativ operasjon er undersøkelse av lymfeknutene i tarmkrøset viktig for å angi korrekt sykdomsstadium, dvs. identifisere alle pasienter som har spredning til lymfeknutene. Studiene har vist at økt antall undersøkte lymfeknuter bedrer prognosen. Mikrospredning (spredningssvulster <2 mm i diameter) til en eller flere lymfeknuter forringer prognosen. Ved ordinær spredning (>2 mm i diameter) er forholdet mellom antall lymfeknuter med spredning og totalt antall undersøkte lymfeknuter (lymfeknute ratio) en sterk prognostisk faktor.

Studiene har også vist at spredning til bukhinnen finnes hos ca. 8 % av de som får tykktarmskreft. Det forekommer oftest hos kvinner og hos pasienter med svulst i høyre del av tykktarmen, og disse pasientene er noe yngre enn pasienter uten slik spredning. Dersom spredningen er begrenset til ett sted, er prognosen betraktelig bedre enn dersom svulsten har spredt seg til flere områder i bukhulen.

For mer informasjon kontakt Natalia Andronova

Publisert 17. feb. 2012 15:55 - Sist endret 17. feb. 2012 16:00