Disputas: Benthe Sjøli

Cand.med. Benthe Sjøli ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Diagnostic and prognostic use of myocardial strain in patients with acute myocardial infarction.

1. opponent: Professor Ketil Grong, Institutt for kirurgiske fag, Haukeland universitetssykehus, Bergen

2. opponent: Overlege Sigrun Halvorsen, Kardiologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Odd Geiran, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Håvard Attramadal, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Harald Brunvand, Sørlandet Sykehus HF

Hjerteultralyd som markør for funksjon og prognose ved akutt hjerteinfarkt

Lege og forsker Benthe Sjøli har vist at bruk av hjerteultralyd før utskrivelse av pasienter som har gjennomgått hjerteinfarkt, er en god markør på infarktstørrelse, hjertets pumpefunksjon og prognose. Graden av hjertemuskelskade etter gjennomgått hjerteinfarkt er viktig for å gi diagnostisk og prognostisk informasjon hos disse pasientene. Ved å tidlig identifisere pasienter med stor risiko, kan videre valg av behandling optimaliseres. Hjerteultralyd er en lett tilgjengelig, skånsom og billig undersøkelsesmetode. I dag brukes ejeksjons fraksjon (EF) som et mål på venstre hovedkammers pumpefunksjon. Denne metoden er svært undersøkeravhengig og har stor variabilitet. Sjøli og medarbeidere har vist at bruk av nyere ultralydteknikker har mindre variabilitet og dermed flere fordeler sammenlignet med EF til å evaluere infarktstørrelse og funksjon hos pasienter med akutt hjerteinfarkt. Ved å måle deformering av hjertemuskelveggen (strain) viser dette et godt samsvar med infarktstørrelse målt ved MR. I tillegg er denne metoden bedre til å tidlig forutsi hendelser etter gjennomgått hjerteinfarkt. Avhandlingen ”Diagnostic and prognostic use of myocardial strain in patients with acute myocardial infarction” utgår fra Universitetet i Oslo og har vært et samarbeid mellom Sørlandet Sykehus, Arendal og Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet.

Funnene i avhandlingen viser at en ny hjerteultralyd markør kan gi bedre vurdering av hjerteinfarktstørrelse, hjertets pumpefunksjon og prognose ved bruk før utskrivelse etter hjerteinfarkt.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 13. jan. 2012 13:47