Disputas: Anne Benedicte Skirbekk

Cand.med. Anne Benedicte Skirbekk ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Neurodevelopmental problems in a clinical sample of children with anxiety disorders.

1. opponent: Professor Per Hove Thomsen, Institut for Klinisk Medicin, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov, Danmark
  2. opponent: Professor Marit Sæbø Indredavik, Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Det medisinske fakultet, NTNU, Trondheim
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Egil W. Martinsen, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Einar Heiervang, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Dr.med. Hanne Kristensen, RBUP øst og sør, Oslo

Utviklingsvansker hos barn med angst.

Lege og forsker Anne Benedicte Skirbekk har vist at barn med angst ofte strever med motorikk og språk. Videre har hun vist at barn med samtidig angst og ADHD ofte har mer omfattende konsentrasjonsvansker enn barn med kun ADHD.

Angst er den vanligste psykiske lidelsen hos barn og rammer ca. 10 % av alle norske barn.  Når barn med angst kommer i kontakt med hjelpeapparatet gjøres det ikke rutinemessig kartlegging av motoriske ferdigheter eller språkferdigheter. Samtidig vet man at motorikk og språk er viktig i barns hverdag.  Man har tidligere sett at barn med vansker med motorikk eller språk har økt forekomst av angst.

I sin avhandling Neurodevelopmental Problems in a Clinical Sample of Children with Anxiety Disorders har Anne Benedicte Skirbekk og hennes medarbeidere vist at det er en betydelig økt forekomst av motoriske vansker og språkvansker hos barn med angst. Over 60 % av barn med angst har klare vansker innen motorikk og/eller språk framgår det av studien, som foregikk ved to barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker.  I studien kom det også fram at barn med samtidig angst og ADHD har mer omfattende vansker med konsentrasjon enn barn med kun ADHD.

Skirbekks avhandling understreker behovet for rutinemessig kartlegging av vansker innen motorikk, språk og konsentrasjon hos barn med angst. Det er viktig at tiltak tilpasses barnets funksjonsnivå og støtter opp under barnets utvikling.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 30. mai 2012 12:34