Disputas: Hanne Kim Skjeldam - Molekylærbiologi

M.Sc. Hanne Kim Skjeldam ved Bioteknologisenteret i Oslo vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The role of DNA glycosylases beyond DNA repair.

1.opponent: Førsteamanuensis Tinna Stevnsner, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

2.opponent: Professor Garry Wong, A.I. Virtanen Institute for Molecular Sciences, University of Eastern Finland, Finland

3.medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Line Mariann Grønning-Wang, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Andrew Collins, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Forsker Hilde Nilsen, Bioteknologisenteret i Oslo

Sivilingeniør Hanne Kim Skjeldams avhandling har som hovemål å teste hypotesen om at DNA reparasjon enzymer, som er avgjørende for initiering av baseutkuttingsreparasjon (BER), kan ha ukjente funksjoner utover DNA reparasjon.

DNA utsettes konstant for skadelige stoffer både fra naturlige prosesser i cellene og fra ytre omgivelser. Cellene har derfor utviklet ulike reparasjonsspor, hvor betydningen understrekes av at manglende DNA reparasjon kan føre til kreft, nevrodegenerative sykdommer som Alzheimers og død. BER er den viktigste mekanismen for reparasjon av små skader på DNA baser. Disse kan oppstå ved oksidativt stress, det vil si når produksjonen av frie radikaler overstiger cellens evne til å nøytralisere dem. DNA glykosylaser initierer BER og er således nøkkelkomponenter for reparasjon av oksidative skader.

DNA glykosylasene UNG-1 og NTH-1 fra Caenorhabditis elegans (C. elegans) er karakterisert med hensyn til enzymaktivitet og fenotyper som fremkommer ved stress i mutanter som mangler disse enzymene. I tillegg er mangel på UNG-1 undersøkt med hensyn til endret genuttrykk, som viser likhet med endrede prosesser observert i aldrende dyr. Dette indikerer at fravær av UNG-1 trigger en spesifikk respons til endogent stress. Mangel på NTH-1 leder til lavere antall mitokondrier samtidig som en ser forhøyet nivåer av reaktive oksygen radikaler og ATP i cellen. Dette antyder at i fravær av NTH-1 endres den bioenergetiske balansen i cellen. På bakgrunn av overraskende lokalisering og interaksjonspartnere for den humane DNA glykosylasen SMUG1 er andre potensielle funksjoner undersøkt. Studien antyder at SMUG1 bidrar til kvalitetskontroll av RNA.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 1. nov. 2012 10:29