Disputas: Torgeir Thorson Søvik - Gastroenterologisk kirurgi

Cand.med. Torgeir Thorson Søvik ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Surgical treatment of severe obesity with laparoscopic gastric bypass and duodenal switch

1. opponent: Professor Donal O’Shea, Department of Endocrinology, St. Vincent's University Hospital, Dublin, Irland

2. opponent: Førsteamanuensis Ingmar Näslund, Övre gastroseksjonen, Kirurgiska kliniken, Universitetssjukhuset Örebro, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Serena Tonstad, School of Public Health, Loma Linda University, USA

Professor Egil Johnson, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Overlege Tom Mala, Gastroenterologisk kirurgisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF Rikshospitalet, Oslo

Kirurgisk behandling av ekstrem fedme

For pasienter med ekstrem fedme gir duodenal omkobling større vektreduksjon enn gastrisk bypass, men operasjonen er forbundet med mer komplikasjoner og bivirkninger.

Forekomsten av overvekt og fedme har økt de siste tiårene i Norge og ellers i verden. Særlig har forekomsten av ekstrem fedme økt, slik som kroppsmasseindeks over 50 kg/m2. Gastrisk bypass er den vanligste fedmeoperasjonen i Norge, men enkelte sentra tilbyr også duodenal omkobling. Begge operasjonene utføres med kikkhullsteknikk.

I avhandlingen Surgical treatment of severe obesity with laparoscopic gastric bypass and duodenal switch har lege Torgeir T. Søvik og medarbeidere sammenlignet gastrisk bypass med duodenal omkobling ved ekstrem fedme i en randomisert studie. To år etter operasjon var kroppsvekt redusert med 45% etter duodenal omkobling og 31% etter gastrisk bypass. Begge operasjonene førte til store og sammenlignbare forbedringer i risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, bedret livskvalitet og et mer normalisert spisemønster. Duodenal omkobling førte til større forbedringer i blodlipider. Denne operasjonen medførte imidlertid også flere komplikasjoner, mer ernæringsforstyrrelser og mer symptomer fra mage-tarmkanalen. Avhandlingen inneholder også en evaluering av innføringen av gastrisk bypass utført med kikkhullsteknikk ved Oslo universitetssykehus Aker. Studien beskriver en kirurgisk læringskurve, der det blant annet ses en reduksjon av operasjonstid og postoperativ liggetid inntil en kirurg har utført 100 operasjoner.

Avhandlingen viser at pasienter med ekstrem fedme oppnår store helsegevinster og bedret livskvalitet etter både gastrisk bypass og duodenal omkobling. Vektreduksjonen er størst ved duodenal omkobling, men denne operasjonen er også forbundet med mer komplikasjoner og bivirkninger.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 12. nov. 2012 11:24 - Sist endret 12. nov. 2012 16:15