Disputas: Andrey Sokolov

Fagområde: Immunologi

Cand.med. Andrey Sokolov ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The role of the complement system in determining the biocompatibility of candidate materials for medical implantable devices.

• 1. opponent: Professor Kristina Nilsson-Ekdahl, Department of Immunology, Genetics and Pathology, Rudbeck Laboratory, University of Uppsala, Uppsala, Sverige
  • 2. opponent: Professor Tor Hervig, Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin, Blodbanken, Haukeland universitetssykehus, Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Forsker Håvard J. Haugen, Institutt for klinisk odontologi, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Professor Geir E. Tjønnfjord, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Tom Eirik Mollnes, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Bruken av biomaterialer og implantater i medisin har økt betydelig over de siste tiårene. Implantasjon av kunstige materialer fører til aktivering av immunforsvaret på implantasjonsstedet og i nærmeste omliggende vev. Derfor er det nødvendig å vurdere biokompatibiliteten av implantater for å sikre god funksjon og lang levetid av implantatet.
I sin avhandling har Andrey Sokolov studert et bredt panel av biomaterialer som skal brukes i mikroimplantat og har utviklet en egnet modell for å studere biokompatibiliteten av disse materialene.
Det ble funnet at tre av disse materialene aktiverte komplement og leukocytter og induserte en inflammasjonsrespons i så stor grad at de er uakseptable som materialer i implantater. Komplement hemming førte til betydelig reduksjon av komplement aktiveringen og i tillegg av den inflammatoriske responsen (aktivering av hvite blodlegemer og cytokinproduksjon) indusert av disse tre kandidatene. Disse funn bekrefter at komplement systemet spiller en primær rolle i inflammasjonsrespons utløst av disse materialene.
I konklusjon, resultatene av viser at komplement er en viktig markør for biokompatibilitet og komplementaktivering derfor må inkluderes som metode ved valg av biomaterialer for mikroimplantater. Det ble også funnet at komplementaktivering var en primær fasilitator av material-indusert inflammasjon.

For mer informasjon kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 7. mai 2012 13:33 - Sist endret 7. mai 2012 13:34