Disputas: Stig Støa

Siv.ing./M.Sc. Stig Støa ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Wireless Sensor Networks for Medical Applications.

1. opponent: Professor Jianqing Wang, Nagoya Institute of Technology, Nagoya Aichi, Japan
  2. opponent: Seniorforsker Niels Aakvaag, SINTEF, Oslo, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jarl Å. Jakobsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Thor Edvardsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Ilangko Balasingham, Intervensjonssenteret, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Tematikken i avhandlingen er trådløse sensornettverk benyttet til medisinske applikasjoner, som på operasjonsstuen og på intensivavdelingen. Medisinske sensornettverk må være i stand til å sende store mengder sensordata trådløst fra en eller flere sensorer, og prosessere sensordataen i sann tid. Energiforbruket må dessuten holdes lavt da sensorene mest sannsynlig vil være batteridrevet. Avhandlingen studerer derfor kommunikasjonsløsninger som tilrettelegger for best mulig utnyttelse av resurser, som båndbredde og energi.

Noen sensorer opererer fra innsiden av kroppen. Det viser seg å være svært utfordrende å kommunisere trådløst med disse sensorene da kroppen ikke er et egnet transmisjonsmedie for elektromagnetiske bølger. Samtidig er det publisert svært få forskningsresultater som karakteriserer trådløs kommunikasjon i kroppen. Avhandlingen presenterer derfor ulike metoder for å modellere kroppen som et transmisjonsmedie, slik at man på en enklere og sikrere måte kan utvikle trådløs kommunikasjon til implanterbare sensorer.

Løsningene som presenteres relatert til trådløs kommunikasjon både i og rundt kroppen, er svært ulike både i form og metode. Likevel utgjør de hver for seg to viktige deler av samme kommunikasjonskjede fra implanterte sensorer til kommunikasjonsnettverket rundt pasienten.

For å tilby et rammeverk for hele kommunikasjonskjeden, presenterer avhandlingen i tillegg metoder som muliggjør bruk av ny teknologi for å håndtere, lagre og interagere med datastrømmene fra de medisinske sensorene.

Arbeidet er utført ved Institutt for klinisk medisin ved Universitetet i Oslo og Intervensjonssenteret ved Oslo Universitetssykehus.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 12. juni 2012 15:45 - Sist endret 13. juni 2012 11:22